top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

הכשרת ביתו של הראל ארנון

יום רביעי ה-23 ביוני, היה יום משמח בחייה של אחת המשפחות המתגוררות בהתנחלות אלעזר. אחרי שנים שבהן המשפחה חיה בבית מידות מפואר שנבנה בניגוד לחוק, סוף סוף, ועדת המשנה להתיישבות של המנהל האזרחי, אישרה את תוכנית מתאר 404/1/9, שמטרתה היחידה היא להכשיר בדיעבד את ביתה - הלא חוקי עד אז.

מדובר בבית שבנייתו התחילה אי שם בין השנים 2015-2016 בניגוד לתוכנית המתאר שחלה במקום, על קרקע בבעלות תושבי הכפר אלח'ד'ר - קרקע שישראל בזזה בשנת 1973 באמצעות "צו תפיסה זמני לצרכי ביטחון". על איזה "צורכי ביטחון" בדיוק מדובר? מה זאת אומרת איזה "צורכי ביטחון", על הצורך הביטחוני שהמשפחה הזו, למשל, תבנה את ביתה המפואר על מגרש של כ-600 מטר מרובע. מה לעזאזל לא ברור כאן?

זה נשמע כאן למישהו מוזר? אז אל דאגה, אפילו היועץ המשפטי של הוועדה, מר ירדן חבר, הזכיר לחבריו ש"קיבלנו את אישור משרד המשפטים לקידום התוכנית, נוכח העובדה כי השטח נמצא בצו תפיסה". (קישור לפרוטוקול הדיון - http://shorturl.at/lBHLU). ואם היועץ המשפטי מאשר, מי אנחנו שנסתור את דבריו.

אבל מי שדווקא הבין מצויין עד כמה דבריו של היועץ המשפטי של הועדה מופרכים, הוא אחד מדייריו של בית המידות הלא חוקי שהוכשר באותו דיון. אדם שטורח לחתום על כל המסמכים אותם הוא מגיש לבתי המשפט בתואר "עו"ד דוקטור הראל ארנון". ארנון, שמייצג מתנחלים שונים בתיקי גזל אדמות שונים ומשונים, מבין היטב מה זה "צו תפיסה" והוא גם מבין מצויין שכל צו תפיסה הוא בהגדרה זמני. לפחות על הנייר. הוא גם מכיר את פסק הדין שניתן על ידי בג"ץ בעתירת אלון מורה, בסוף שנת 1979, אשר בעקבותיו המדינה התחייבה שלא להמשיך ולתפוס קרקעות פרטיות עבור ההתנחלויות. והוא מבין גם שבדיוק בגלל זה, היועץ המשפטי של הוועדה טרח לציין כי התקבל אישור ממשרד המשפטים לקדם את התוכנית להכשרה רטרואקטיבית של ביתו.

ארנון היה זה שנשכר על ידי הממשלה לייצג אותה בפני בג"ץ בעתירות שהוגשו נגד "חוק ההסדרה", לאחר שאפילו היועץ המשפטי לממשלה הממושמע מאוד לרוב, אביחי מנדלבליט, סירב להגן על החוק בטענה שהוא לא חוקתי. ביוני 2020 החוק אומנם נפסל על ידי רוב שופטי ההרכב שדן בעתירה, אבל בינתיים, המנהל האזרחי דאג להסדיר את מעמדו התכנוני של הבית - תוך "השקעת מאמצים מעל ומעבר למה שראוי למגרש אחד", כפי שציין מר שמואל זקן, נציג קמ"ט תחבורה, בדיון שהתקיים באותו חודש, לפני הפקדת התוכנית. (קישור לפרוטוקול הדיון - http://shorturl.at/akANS)

את הסיפור הנחמד הזה חשפנו לראשונה במאי 2017. חזרנו אליו עכשיו לאחר שביתו של עו"ד דוקטור ארנון הוכשר בדיעבד.

קישור לידיעה בעיתון הארץ ממאי 2017 -shorturl.at/mBEI4.



Comments


bottom of page