top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

הכנופיה

אתמול הצבא הרג את הנער מחמד פואד אל-באיד, בן 17 במהלך הפגנה שהיא חלק מסדרת הפגנות שהחלו לאחר שב-24 ביוני, ערכו עשרות מתנחלים פוגרום בכפר אם צפא. היה זה פוגרום אחד נוסף, בסדרת פוגרומים שמתנחלים ערכו בכפרים תורמוסעיא, עוריף ולובן אל שרקיה "כנקמה" על רצח ארבעה מתנחלים ימים ספורים קודם לכן, בתחנת דלק מתחת ההתנחלות המבודדת והאלימה עלי. הכפר אם צפא נמצא מצפון-מערב לרמאללה, במרחק של כ-20 ק"מ נסיעה מהמקום בו נרצחו המתנחלים. מדוע אם כן, כפר קטן שחיים בו כ-800 תושבים הפך למטרה לפוגרום? הנה רמז: זה קשור למתנחלים שנמצאים שם באזור.

הכפר אם צפא יושב על אם הדרך שמחברת את העיירה הפלסטינית ביר זית עם הכפרים שנמצאים ממערב לה (כיום כביש 465). אדמות הכפר משתרעות על קצת פחות מ-4,100 דונם. בשנת 1977 הוקמה ההתנחלות המבודדת והאלימה נוה צוף (לימים חלמיש), כ-3 ק"מ ממערב לאם צפא. חלפו להן מספר שנים ובשנת 1981 הוקמה כקילומטר מדרום מערב לאם צפא, התנחלות מבודדת ואלימה נוספת בשם עטרת. מי שנדרשו לתרום מאדמותיהם לשם הקמת שתי ההתנחלויות הללו, הם כמובן תושבי הכפרים הפלסטיניים באזור. גם תושבי אם צפא נדרשו לתת כתף. בשנת 1978, הצבא הוציא צו תפיסה "זמני לצרכי בטחון" כביכול (צו 28/78), 371 דונם גודלו, עבור ההתנחלות נווה צוף. כ-200 דונם מתוכם נתפסו מאדמות הכפר אם צפא, ואילו השאר מאדמות הכפר נבי צאלח. בראשית שנות ה-80, נבזזו כ-680 דונם נוספים מאדמות אם צפא, באמצעות הכרזה עליהם כ"אדמות מדינה". קצת למעלה ממחציתם הועברו להתנחלות חלמיש, והשאר להתנחלות עטרת.

על ההתנחלות חלמיש כתבנו כאן לא מזמן, לאחר שהצבא הרג את הפעוט מחמד אל תמימי בפתח ביתו בכפר נבי צאלח (https://bit.ly/3Q64hCC). בפוסט הסברנו כיצד ההתנחלות הזו הפכה במהלך 20 השנים האחרונות, ובעיקר ב-5 השנים האחרונות, למורסה רעילה במיוחד שתושביה מטילים טרור על כ-6,000 דונם. עיקר האלימות באזור מגיעה מהמאחז שהוקם ממזרח להתנחלות בשנת 2018, שמבוסס על עדר בקר, של מתנחל אלים בשם צבי בר יוסף, עליו כתבנו כאן בעבר מספר פעמים (https://bit.ly/3rIFZo2). בעקבות הפוסט הראשון שהקדשנו לו במאי 2020, בר יוסף הגיש נגדנו תביעת דיבה שטרם ניתן בה פסק דין (https://bit.ly/44z3oqx).

גם הפוגרום האחרון קשור ישירות למאחז של בר יוסף. בסמוך לאחר הרצח מתחת להתנחלות עלי, הוקמה מה שהמתנחלים מכנים "נקודת רעיה", מתחת לבתי הכפר אם צפא, מטרים ספורים מכרמי הזיתים שלהם. לאזור זה המתנחלים מביאים מזה זמן רב, באופן שיטתי ומכוון את עדר הבקר של בר יוסף, שאוכל והורס את עצי הזית של תושבי הכפר. הרעיון הוא פשוט מאוד: להשתלט באלימות על כ-80% מאדמות הכפר שנמצאות מדרום לכביש 465. ומה קורה כשהפלסטינים יוצאים לסלק את "נקודת הרעיה" שהיא למעשה ניסיון להקים מאחז טרור מתנחלים חדש 200 מטר מהבתים שלהם? המתנחלים עורכים פוגרום נקמה בכפר.

השאלה כמו תמיד, היא איפה הצבא בכל הסיפור הזה שנמשך כבר שנים?

הצבא? הוא עסוק בלשמור ולחמש את בר יוסף וכנופייתו, מחוללי האלימות העיקריים באזור זה, ומדי פעם להרוג פלסטינים שמעזים להתנגד לאלימות המתנחלים והצבא נגדם.


Comments


bottom of page