top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

ההתנחלות מגדלים משתלטת על קרקעות

באחד הלילות של השבועות האחרונים, בסמוך להתנחלות קטנה ומבודדת בשם מגדלים, נעשה פשע שכמותו עדיין לא ראינו. תושבי הכפר הסמוך, קוסרה, בטוחים שאדם שנושא בתפקיד רשמי בהתנחלות הזו, המקבל שכר מהקופה הציבורית, הוא זה שהוביל את המהלך הנפשע הזה. ואתם יודעים מה? אנחנו מאמינים להם.

נתחיל כהרגלנו עם קצת רקע: ההתנחלות מגדלים הוקמה בראשית שנות ה-80 כהיאחזות נח"ל. לשם הקמתה, הצבא הוציא בשנת 1982 צו תפיסה "זמני" ל"צרכי בטחון" (צו מספר 23/82), שכלל כ-100 דונם מאדמות הכפר קוסרה - שההתנחלות הקטנה והמבודדת הזו, הוקמה ממזרח לו, על גבעה השולטת על כביש 5, בקטע שמחבר בין "צומת זעתרה" (המוכרת לישראלים בשם "צומת תפוח") ובין בקעת הירדן.

זמן קצר לאחר הקמת הפיקצייה הביטחונית שנקראה "היאחזות נח"ל מגדלים", המקום אוזרח על ידי קבוצת מתנחלים לא דתיים. בשנים שלאחר מכן, ישראל החלה להפקיע קרקעות באזור זה, באמצעות הכרזה עליהן כ"אדמות מדינה". אלא שכמו רוב ההתנחלויות שהוקמו על קרקעות שהוכרזו אדמת מדינה, גם במקרה של מגדלים, ההכרזה כללה ארבעה גושים לא רציפים, שביניהם ישנן אדמות חקלאיות מעובדות. המשמעות היא שאין דרך לחבר בין הגושים הללו, מבלי לפלוש לאדמות חקלאיות מעובדות. זה לא מקרה שמייחד רק את מגדלים - זאת השיטה. נכון להיום ההתנחלות מגדלים יושבת רק על הגוש המערבי מבין ארבעת הגושים הללו.

עם פרוץ האינתיפאד'ה השנייה, גם ההתנחלות מגדלים - כמו התנחלויות חילוניות נוספות שהיו ממוקמות בעומק הגדה - ננטשה על ידי חלק מתושביה, שהגיעו למקום על מנת לחפש "איכות חיים". אך במקום זאת, הם מצאו את עצמם בלב התקוממות פלסטינית מזויינת, שהפכה את הנסיעה על הכבישים בלב הגדה לסוג של רולטה רוסית.

במהלך העשור האחרון, החלו להגיע להתנחלות הזו מתנחלים דתיים, המשתייכים לזרמים הרדיקליים והאלימים ביותר. בהדרגה, ההתנחלות הלכה ושינתה את אופיה ומהתנחלות חילונית שהלכה וקמלה היא הפכה להתנחלות מעורבת, שהאוכלוסייה הדתית-קיצונית והאלימה שבה - הלכה והפכה דומיננטית. מדובר במתנחלים מהסוג שהרעיון שהם חיים בתוך התנחלות מוקפת גדר, שמצדה השני ישנם כרמי זיתים של פלסטינים, נראה להם מוזר מאוד.

עכשיו אנחנו מגיעים לסיפור אשר לשמו נתכנסנו: במהלך השבועות האחרונים, הגיעו להתנחלות טרקטורים ובמהלך שעות הלילה הם שיטחו כ-100 דונם השייכים לתושבי קוסרה - מתוכם כ-50 דונם היו נטועים עצי זית בני עשרות שנים. באותה הזדמנות, נפרצו סביב ההתנחלות שלוש דרכים נוספות, על ידי אותם מתנחלים, באורך מצטבר של כשלושה ק"מ. כולן, תוך פלישות אל תוך אדמות שנמצאות מחוץ להתנחלות. כל זה קרה, במקביל לכך שהצבא, שיושב שם 24/7, מקים מוצב צבאי חדש - עשרות מטרים ספורים, מהאזור שבו המתנחלים עקרו מאות עצי זית. אבל אף אחד שם לא חשב שיש בעיה עם זה. אף אחד שם גם לא חושב שיש בעיה עם זה שהמתנחלים, ממשיכים לגדר היום עשרות דונמים שעד לאחרונה, חלקם היו נטועים עצי זית של תושבי קוסרה.

אנחנו עוקבים אחרי פלישות אלימות של מתנחלים לאדמות חקלאיות מזה לא מעט שנים, אבל השתוללות מופקרת כזו לא ראינו. המנהל האזרחי היה שם והוא מודע למה שקורה שם. גם המשטרה והצבא יודעים מה קורה שם. במידה ויום אחד המשטרה תגיע, על מנת לחקור את פשע השנאה הזה, היינו ממליצים לה להתחיל את הבירור עם מיסטר נריה גיאת הרבש"ץ של ההתנחלות מגדלים. לא בטוח שהוא נורא ישמח לעשות זאת, אבל אין כל ספק שהוא ידע לספק לחוקרים הרבה מאוד מידע על מה שקרה שם באותם לילות ומי בדיוק אחראי לכך.


Comments


bottom of page