top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

הבריכה של ההתנחלות תומר

ביום ה-24.9.2020 נשיאת בית משפט השלום בירושלים בדימוס שולמית דותן המכהנת מאז שנת 2017 כראש ועדת העזבונות של משרד המשפטים ושבעת חבריה לועדה, עשו מצווה גדולה. הם נתנו 300 אלף ש"ח צדקה "למטרות קידום השלום והריבונות של מדינת ישראל ולחיזוק גבולות המדינה". זכרו את זה, כי תכף תחזרו להתרגש כאשר תקראו את הפרטים.


אדמות הכפר פסאיל משתרעות על כ-47 אלף דונם. רובן המכריע (כ-41 אלף דונם) הן אדמות ציבוריות. אבל ישראל וסוכניה בשטחים – כלומר המתנחלים, אוהבים לכנות אדמות כאלו בשם "אדמות מדינה", על מנת ליצור את הרושם שיש להם זכויות כלשהן באדמות אלו.


אז מה קרה עם אותם 47 אלף דונם של הכפר פסאיל? על כ-19,000 דונם צה"ל - צבא ההגנה לישראל הכריז כשטח צבאי סגור 151 בשל קרבתם לגבול עם ירדן, ושם מתנחלים מגדלים כיום קרוב ל-1,500 דונם תמרים. עוד כ-23 אלף דונם של "אדמות מדינה" הצבא נתן לארבע התנחלויות שונות, שבהן יחד גרים סביב 900 מתנחלים. מדובר בהתנחלויות: פצאל, נתיב הגדוד מושב, קיבוץ גלגל ותומר שעליה נחזור לדבר עוד רגע.


וכמה נשאר לכפר פסאיל עצמו, שבו לבד גרים כ-1,500 איש? 250 דונם, שזה קצת יותר מחצי אחוז מתוך כלל אדמות הכפר. ככה נראה צדק חלוקתי בסגנון הגדה המערבית. אגב, יודעים מה עוד יש בכפר פסאיל ובשפע? צווי הריסה שהמנהל האזרחי הוציא. 143 צווים אם נהיה מדוייקים. ככה זה כאשר מפקיעים ונותנים את כל האדמות שלך לשכנים שהגיעו למקום לפני קצת יותר מ-40 שנה.

כאמור, אחת מההתנחלויות שהוקמו על אדמות הכפר פסאיל היא ההתנחלות תומר שהוקמה בשנת 1978. בתומר גרים כ-300 תושבים, אולי טיפה פחות וההתנחלות שייכת לעשירון התשיעי במדרג החברתי כלכלי של הלמ"ס משנת 2015 (שהוא האחרון שיצא עד כה). 300 התושבים של תומר קבלו במתנה מהמדינה שטח של קרוב ל-11 אלף דונם. מדובר בקרוב ל-40 דונם לכל תושב. אבל גם לעשירים יש כידוע בעיות. במקרה של תומר הבעיה היא שהם רוצים לשפץ את הבריכה שלהם, אבל שיפוץ של בריכה עולה כסף ולכן הם פנו לועדת העזבונות של משרד המשפטים, שעל נדיבותה המופלגת בכל הקשור למתנחלים כתבנו כאן כבר כמה פעמים בעבר (לינק בתגובות). ואכן ועדת העזבונות אישרה להם כאמור 300 אלף ש"ח למטרה זו, כלומר למעלה מ-1,000 ש"ח לכל תושב בהתנחלות תומר. אימרה נפוצה שמקורה בתלמוד, גורסת ש"צדקה תציל ממוות". אז אולי ממוות היא לא תציל, אבל מחום הקיץ היא ודאי תציל את 300 התושבים בפסאיל... סליחה בבהתנחלות תומר השכנה.

ההתנחלות תומר אינה ההתנחלות היחידה בבקעת הירדן שקיבלה השנה מוועדת העזבונות צדקה. ההתנחלות נירן קיבלה 150 אלף שח לשם "הקמת חמ"ל מאובזר שממנו ניתן לנהל אירוע חירום בעת הצורך" וגנרטור ותאורה "למקרה שהקיבוץ מתנתק מהתשתית הלאומית בזמן חירום". ההתנחלות שדמות מחולה (עשירון שישי) קיבלה 180 אלף שח צדקה מהוועדה לשם שיפוץ בית כנסת. וההתנחלות קיבוץ קלי"ה - העמוד הרשמי (עשירון שביעי) קבלה 120 אלף שח צדקה לשם שיפוץ "המתחם הקהילתי.




Comments


bottom of page