top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

דרך ענאתא-ואדי קלט

קרוב לוודאי, שכל מי שקורא/ת את הפוסט הזה, שמע/ה פעם על ואדי קלט. לא במקרה; ואדי קלט, יובליו וגדותיו הוכרזו כשמורת טבע והוא נחשב לאחד הואדיות היפים בגדה המערבית. הואדי מנקז את מי הגשמים שיורדים באזור שבין ירושלים ורמאללה, מזרחה לכיוון יריחו ומשם הלאה לנהר הירדן. לאורך הואדי, ישנם מספר מעיינות השופעים מים לאורך כל השנה, ועל גדתו הצפונית נבנה מנזר סנט ג'ורג' המרהיב, אשר מושך אליו מבקרים ותיירים רבים.

לעומת זאת, סביר להניח כי רוב הקוראים והקוראות לא שמעו שחלק גדול משמורת ואדי קלט, נמצא בתוך אדמות הכפר ענאתא וכי חלק מאדמות השמורה, אף רשומות בטאבו על שם תושבי הכפר. בשל כך, מטבע הדברים, מחברת בין הכפר ובין ואדי קלט, דרך היסטורית בת מספר קילומטרים, שלאורך הדורות נעשה בה שימוש על ידי תושבי הכפר, על מנת להגיע לאדמותיהם בתוך הואדי או ליריחו.

נקפוץ עכשיו לשנת 1982 - השנה שבה ההתנחלות ענתות, הוקמה על אדמותיו הציבוריות של הכפר ענאתא, שישראל הפקיעה לטובת ההתנחלות. במהלך השנים, ההתנחלות הלכה וגדלה והשתלטה על שתי גבעות שחולשות על הדרך ההיסטורית הזו. בשלב מסויים, הדרך ההיסטורית שחיברה בין ענאתא וואדי קלט, נסגרה כליל לכניסת פלסטינים, באמצעות גדר היקפית, שנבנתה סביב ההתנחלות ענתות, שעל הדרך גם בלעה מאות דונמים של קרקעות בבעלות הפלסטינים תושבי ענאתא.

אז איך פלסטינים מגיעים לואדי קלט? לא לדאוג. בשנת 2002 נפרצה דרך עפר ארוכה, רעועה ועקלקלה שעוקפת את ההתנחלות ענתות ומובילה לפתח השמורה. הדרך הזו נועדה לאפשר לרשות הטבע והגנים לכסת"ח את עצמה ולטעון שהכל בסדר, כי "הנה, גם לפלסטינים יש גישה לשמורת הטבע ואדי קלט". אגב, כנגד הדרך הזו, המנהל האזרחי הוציא צו הריסה מכיוון שהיא נפרצה באופן בלתי חוקי (צו 153/02), אבל אף אחד במנהל האזרחי לא באמת העלה על דעתו אי פעם לאכוף את הצו. שכן אז, חלילה, הפלסטינים היו עלולים לדרוש להיכנס לשמורת הטבע ואדי קלט דרך ההתנחלות ענתות - באותה דרך שאבות אבותיהם עברו בה, על מנת להגיע לאותו מקום.

נזכרנו בסיפור היחסית לא דרמטי הזה, במושגים של הגדה המערבית ("כולה חסמו לערבים איזו דרך, אז שיעשו עיקוף. אפשר לחשוב מה קרה?!") מכיוון שבשבועות האחרונים, כביש הגישה שמחבר בין ההתנחלות ענתות ובין שמורת ואדי קלט, עובר שיפוץ ושדרוג. זה קטע מתוך אותו כביש היסטורי, שפלסטינים אינם יכולים לעבור בו מזה עשרות שנים, בגלל שההתנחלות ענתות בלעה אותו לתוכה. הפרקטיקה הזו, של בליעת כבישים על ידי התנחלויות, שנסגרים בעקבות זאת לשימוש פלסטינים, מוכרת היטב ממקומות נוספים בגדה, כגון: מעלה אדומים, אלקנה, קדומים, מעון ומודיעין עילית.

עכשיו, נחשו מי נכנס לשמורת הטבע ואדי קלט בחינם, מי בחצי מחיר וממי מונעים (בלא כל בסיס חוקי) להכנס לשמורה? את התשובות לכך, תמצאו בקישורים לידיעות שפורסמו בעיתון 'הארץ' בשנת 2013 - https://bit.ly/3t2vTLK, https://bit.ly/3HkU9OC


Comments


bottom of page