top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

דברים שרואים מניו יורק (טיימס) לא רואים מכאן


 ביום שישי שעבר (23.5.2024) פרסמנו דו"ח קצר המתאר את האופן שבו מתנחלים השתלטו על רוב השטח שנמצא ממערב לבית לחם (כ-75 אלף דונם), באמצעות עשרות מחסומים וחסימות שהוצבו על כבישים ודרכי עפר חקלאיות. 


היום נקפוץ כ-10 קמ' מזרחה, כדי לתאר את מה שקורה מאז ה-7.10 ממזרח להתנחלות המבודדת והאלימה תקוע, בעקבות כתבה גדולה שפורסמה ביום שבת (1.6.2024) בניו יורק טיימס


מאז הטבח הנפשע שערך חמאס בשבעה באוקטובר, פתחו מתנחלי תקוע במבצע השתלטות אלים שכלל גירוש עשרות תושבים פלסטינים, חסימת גישתם של כל תושבי הכפר הפלסטיני תקוע לשטחים שנמצאים ממזרח לו. 

הדבר נעשה באמצעות שער שמתנחלים הציבו ממזרח לכפר, שעליו שומרת מליציית מתנחלים מקומית חמושה וכל מי שמתקרב אליו מכיוון הכפר מסכן את חייו. עד כה הדבר כבר עלה בחייו של לפחות אחד מתושבי הכפר תקוע, עיסא ג'בריל בן 26, שעל פי דיווח של הניו יורק טיימס נורה למוות ב-13.10.2023, כאשר ניסה לפרק את המחסום. חשודים בהרג הנפשע הזה למותר לציין, לא נעצרו עד כה. 


זה מה שנכתב על גירוש הקהילה ממזרח לתקוע באתר בצלם: במקום גרו 8 משפחות המונות 69 נפשות, בהן 25 קטינים. לאחר פרוץ הלחימה החלו מתנחלים להגיע לקהילה, בייחוד בשעות הלילה, איימו על תושביה והורו להם לעזוב. ב-14.10.23 עזבו חמש ממשפחות הקהילה. לאחר מכן הגיעו למקום מתנחלים, השחיתו רכוש, חסמו יחד עם הצבא את הכביש המוביל לקהילה והכריזו שטח צבאי סגור על האדמות החקלאיות ומטעי הזיתים. ב-15.10.23, הגיעה לקהילה קבוצת מתנחלים עם דחפור, הרסה מבנה חקלאי ודיר צאן וגרפה שטחים חקלאיים. ב-17.10.23, הגיעו מתנחלים מלווים בחיילים לאחד הבתים, איימו על על בני המשפחה, הכו חלק מהם וגנבו עז. באותו יום עזבה המשפחה את המקום. ב-19.10.23, עזבו גם שתי המשפחות האחרונות לאחר שמתנחלים איימו עליהם וגנבו עז נוספת. ב-18.11.23, הגיעו לקהילה חלק מהתושבים שעזבו כדי לבדוק את מצב בתיהם וגילו שמתנחלים שרפו שלושה מבני מגורים, ניפצו חלונות, השחיתו ריצוף קרמיקה וגנבו לוחות סולאריים וגנרטור." 


בשום התנחלות לא ראינו בשמונת החודשים האחרונים, שום דבר דומה לזה. לא מבחינת החוצפה האלימה ולא מבחינת היקף השטח שתושבי ההתנחלות תקוע הצליחו להשתלט עליו במהירות. הסיבה לכך היא שהשער חוסם את גישת תושבי הכפר תקוע לשטחים גדולים מאוד שנמצאים ממזרח לכפר. אלו שטחים שבהם תושבי הכפר חיו ומהם התפרנסו במשך דורות. בינתיים המתנחלים במקום פרצו דרכים, הקימו מספר מאחזים, השתלטו על חלקות חקלאיות, משכו קו מים וכמובן מונעים גישה לאלפי דונם באמצעות מליציות חמושות שמפטרלות באזור. 


ההשתלטות על השטח הזה נועדה לחסום את דרך הגישה לאזור שהוגדר בשנת 1998 כ"שמורת טבע", במסגרת הסכם Wye שנתניהו (שהיה מן הסתם מת שנשכח את זה), חתם עליו עם יאסר ערפאת. מדובר על הסכם בו הוסכם על אופן המשך יישום הסכמי אוסלו. בין היתר נתניהו התחייב במסגרת ההסכם, להעביר לפלסטינים שני אזורים לא רציפים (כ-165 אלף דונם גודלם יחד) שנמצאים ממזרח לבית לחם וחברון. בין שני האזורים הללו חוצץ פרוזדור ברוחב של קילומטר, שבו ישראל מתכננת לבנות את כביש מספר 80 שמתוכנן לחבר את אזור מזרח בית לחם עם אסור מעלה אדומים. 


בהסכם Wye שני האזורים הללו הוגדרו כ"שמורות טבע" במעמד של שטח B, תחת אחריות אזרחית של הרשות הפלסטינית. אלא שבשטחים אלו בניגוד לשאר שטחי B, הבנייה הפלסטינית נאסרה. עוד קומבינה עקומה מבית היוצר של נתניהו.


במהלך השנים לאחר שהתברר מעל לכל ספק שישראל אינה מתכוונת לממש את החלק הכי יסודי של הסכמי אוסלו, לפנות התנחלויות ולהסיג את צבאה מהגדה המערבית, החלה בנייה פלסטינית בחלק מ"שמורות הטבע" הללו. הבנייה הזו מעצבנת את המתנחלים. השבים ומתריעים מפני "העיר הערבית החדשה במדבר יהודה". הבנייה הזו מטריפה אותם מכיוון שבפנטזיות שלהם, הם אמורים לשלוט בכל השטח שבין ההתנחלויות שנמצאות ממזרח לבית לחם וחברון עד לים המלח.  


כאן אנו חוזרים להתנחלות האלימה והמבודדת תקוע: גירוש התושבים ימים ספורים לאחר הטבח, השער, הדרכים הפיראטיות, המאחזים הלא חוקיים, ההשתלטות העבריינית על חלקות מעובדות, הפטרולים של המליציה המקומית האלימה ועדר הצאן שהובא למקום, כל אלו נועדו לחצוץ בין הכפר תקוע לבין "העיר הערבית החדשה במדבר יהודה".




コメント


bottom of page