top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

גבעה 14

התחלנו לכתוב את הפוסט הזה לפני כחודש וחצי ואז הגיעו הדיווחים על הפוגרום שמתנחלים ערכו בתושבי מופקרה ונאלצנו לדחות את פרסומו (לפוסט על הפוגרום במופקרה: https://bit.ly/3qQT905).

כ-20 קילומטר צפונית למופקרה, נמצאת ההתנחלות הגדולה ביותר בדרום הגדה המערבית - קריית ארבע חברון. כשאומרים "ההתנחלות הגדולה ביותר" באזור הזה, הכוונה היא לכ-7,500 תושבים - לא מדובר בהצלחה גדולה במושגים של מפעל ההתנחלויות. על אף שנוסדה לפני כ-50 שנה קריית ארבע נותרה התנחלות בינונית מינוס המשמשת כעיר מקלט עבור גרעין כהניסטי שטיפוסים מסוגו של איתמר בן גביר מתגוררים בה.

לפני קצת יותר משנתיים, החלו - בניגוד לחוק ובלא היתרי בניה - עבודות הכשרת קרקע על גבעה סמוכה לקריית ארבע שנקראת "גבעה 14". במקום מתוכנן להיבנות יקב חדש, בבעלות חברת "אנטיפוד", שמנהלה ומי שמחזיק ברוב מניותיה הוא אדם בשם פנחס מרציאנו.

בראשית שנת 2019, משרד הכלכלה והתעשייה החליט לתת לחברת "אנטיפוד" מענק. מדובר באחד מתוך שלושה יקבים שמשרד הכלכלה החליט לתת להם מענקים (כלומר מתנות) בסך 19 מיליון ש"ח בסה"כ. שניים מהשלושה נמצאים בהתנחלויות (היקב השני שנמצא בשטחים הוא יקב שילה). כתבנו על הסיפור הזה לראשונה כאן לפני קצת למעלה משנתיים: https://bit.ly/3wXgkXC

כיום יש בידינו מסמכים נוספים שמשרד הכלכלה העביר לנו בעקבות בקשת חופש מידע שהגשנו. מהמסמכים ניתן ללמוד כיצד ולמה הוחלט, שכולנו נעניק דווקא לפנחס מרציאנו והחברים הצרפתים שלו, חמישה מיליון ש"ח במתנה: 2.5 מתוכם לשם בניית מבנה היקב ועוד 2.5 מיליון עבור קניית ציוד. אגב, מהמסמכים הללו מתברר שזו אינה הפעם הראשונה שממשלת ישראל מעניקה לחברה זו מתנה בשם אזרחי ישראל. בראשית שנת 2002, הם קיבלו לראשונה מענק מהממשלה - אבל זה לא הספיק - כי הרי גם שר הכלכלה לשעבר, אלי כהן, היה צריך להתחנף למתנחלים לקראת מעברו לליכוד. זאת, לאחר שמפלגת כולנו, שבאמצעותה הוא נכנס לכנסת, התאדתה.

הנה כמה פנינים מ"התסקיר" שערך משרד הכלכלה, על בסיסו התקבלה ההחלטה להעביר לחבר'ה הללו חמישה מיליון ש"ח:

"החברה הוקמה בשנת 1998 ע"י קבוצת משקיעים מצרפת והחלה את פעילות ייצור היינות בשנת 2001.. בכוונת החברה לבצע העתקה של המפעל מאזור התעשייה בקריית ארבע, אשר הינו מפעל שכור, למפעל חדש באזור התעשיה של קריית ארבע שיהיה בבעלותה" (קישור למסמכים שקיבלנו ממשרד הכלכלה - https://bit.ly/3Ds1870. התסקיר בעמוד 24).

לשם בניית היקב, אושרה באוקטובר 2015 תוכנית מתאר 210/27, ששטחה טיפה יותר מ-23 דונם (קישור למפת תוכנית המתאר - https://bit.ly/3HyWk2q). אלא שהתוכנית, בניגוד למה שנכתב בתסקיר של משרד הכלכלה, ממש לא נמצאת באזור התעשיה (הריק ברובו) של קריית ארבע - אלא כאמור על "גבעה 14" שנמצאת ממזרח לכביש המחבר את קריית ארבע עם גבעת החרסינה – שטח שהמתנחלים משתוקקים להשתלט עליו כבר עשרות שנים.

מעיון במסמכים עולה שמתוך שטח התוכנית (23 דונם), רק 7.8 דונם הוקצו ע"י המנהל האזרחי לחברת "אנטיפוד" - שעליהם אמור להיבנות היקב. אלא שבפועל העבודות במקום נעשות על קרוב ל-30 דונם. כלומר, על כ-7 דונם נוספים שנותרו כלואים בתוך גדר ההתנחלות, השייכים לשכנים הפלסטינים.

הנה עוד דרך, שממשלת ישראל מממנת לא רק את הרחבתן הרשמית של ההתנחלויות, אלא גם את המסלול הפיראטי של ביזת קרקעות שעליו אמונים המתנחלים.


コメント


bottom of page