top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

ברוכים הבאים למאחז המבודד והאלים אחיה

פלשת לאדמות ציבוריות? בנית לא חוקי? גירשת באלימות פלסטינים מאדמותיהם החקלאיות והפכת אותן לכרמי זיתים וענבים? אל דאגה, המנהל האזרחי יכשיר את המאחז בו אתה מתגורר. ברוכים הבאים למאחז המבודד והאלים  אחיה.


לאחרונה פרסם המנהל האזרחי מסמך שכותרתו "הצעה לתיקון תחום שיפוט יישוב שילה – אחיה". זהו צעד משמעותי נוסף לקראת הכשרתו של אחד המאחזים האלימים ביותר בגדה המערבית. המסמך הוא למעשה מפה של "אדמות המדינה" שמופו מחדש לפני כשנה על ידי "צוות קו כחול" של המנהל האזרחי. “צוות קו כחול” הוא הגוף האחראי על מיפויים של שטחים שהוכרזו כ"אדמות מדינה", בשל היותם לא מעובדים, או לא די מעובדים על פי הסטנדרטים של המנהל האזרחי (כלומר פחות מ50% מהם מעובד). לקריאה נוספת על צוות קו כחול אנו ממליצים לעיין בדו"ח שפרסמנו על נושא זה בשנת 2016.


זה המיפוי השני שצוות קו כחול ביצע באדמות הללו שהוכרזו כ"אדמות מדינה"  על ידי עו"ד פליאה אלבק עוד בראשית שנות ה-90. המיפוי הראשון שביצע הצוות, נעשה בשנת 2000, אבל גם במנהל האזרחי הבינו כי המיפוי הראשון היה בדיחה ולכן הוחלט שיש צורך למפות את "אדמות המדינה" במקום שוב, כדי שחס וחלילה מתנחלי אחיה לא יפלשו לאדמות הפרטיות של שכניהם הפלסטינים מהכפרים גא'לוד וקריות. ככה זה במנהל האזרחי, חוק זה חוק.


בואו נחזור כמה צעדים אחורה כדי להבין מה בכלל קרה שם בעשורים האחרונים. בשנת 1997 הקימו מתנחלים מאחז על גבעה שנמצאת כקילומטר וחצי מהמאחז האלים שבות רחל, שמאז גם הוא כבר הפך ל"שכונה" של ההתנחלות המבודדת והאלימה שילה. 


כדי להגיע לגבעה אליה לטשו המתנחלים עיניים ושעליה הוקם המאחז האלים החדש, היה צורך כמובן לפרוץ דרך פיראטית חדשה. ואכן חלק מהדרך הזו נפרצה בתוך אדמות החקלאיות של השכנים הפלסטינים, שרכושם מאותה נקודה ואילך הפך מושא לביזה שיטתית של הדיירים החדשים. 


אחד מחלוצי הביזה המקומית, היה תושב המאחז הצעיר יוסי שוקר. זה מה שנכתב עליו באתר חברת משק אחיה, שנקראה על שם המאחז: "יוסי שוקר ראה בזית סמל להשתרשות: הוא נטע אלפי עצי זית באדמות שליד הגבעה באחיה, וליד הבית הקים בית בד קטן." מה ששכחו לציין באתר החברה, היא העובדה ששוקר (שמאוחר יותר נפצע אנושות בתאונת עבודה ומת כעבור מספר שנים), פלש ובזז אדמות חקלאיות של חקלאים פלסטינים שאיתרע מזלם ואדמותיהם היו קרובות דיין למאחז החדש. כאן תוכלו לקרוא עוד על ההיסטוריה של החברה הזו שבנתה מודל עיסקי על ביזת אדמות פרטיות וציבוריות, ועל האנשים שהזריקו לקופתה הרבה מאוד כסף (https://bit.ly/keremnavot-ahiya2019).


בשנים שלאחר הקמת מאחז אחיה, הוקמו עוד מספר מאחזים ממזרח לשילה, שאפשרו למתנחלים להשתלט על אלפי דונם ולגרש מהם פלסטינים ממספר כפרים סמוכים נוספים. לא בכדי המקום קנה לעצמו מוניטין מפוקפק בתחום אלימות המתנחלים והשתלטות על אדמות חקלאיות ומרעה של פלסטינים. התוכנית הגדולה שהמאחז האלים אחיה הוא חלק ממנה, היא לחבר את ההתנחלות שילה עם "כביש אלון" ומשם עם בקעת הירדן. זה לקח להם כ-25 שנה, אבל בעזרת הרבה כסף שהמדינה שפכה במקום על תשתיות מחד ואפס אכיפה מאידך + המון אלימות שהמתנחלים הביאו מהבית, התוכנית הזו הוגשמה. מה שנותר עתה לעשות, הוא להכשיר את הנבלות שנוצרו על הדרך.


Comments


bottom of page