top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

בצלאל - האקדמיה לאמנות הקומבינה

חוזרים לפוסט אחרון בסדרת הפוסטים על המשכנתאות של החברים הוותיקים מרגבים, שר האוצר סמוטריץ תושב ההתנחלות המבודדת והאלימה קדומים, וראש מנהלת ההתיישבות ב משרד הביטחון, תושב המאחז המבודד והאלים חרשה, יהודה אליהו. בפוסט הקודם תארנו כיצד עבדה קומבינת המשכנתאות אצל יהודה אליהו ושכניו במאחז. היום נתאר בקצרה מה קרה ב"שכונת בני הישיבה - גבעת רשי" בהתנחלות קדומים.

נתחיל עם טיפה רקע: בשנת 2017 חשפנו שח"כ בצלאל סמוטריץ מתגורר בבית שנבנה בניגוד לחוק, על שטח שההתנחלות קדומים השתלטה עליו. באותה עת סמוטריץ קידם את "חוק ההסדרה" שהיה אמור להסדיר את מצבם המשפטי של אלפי בתים בהתנחלויות שנבנו על קרקעות פרטיות בניגוד לחוק. סמוטריץ רק שכח לספר לציבור שאחד הבתים שהוא עמל על הכשרתם הוא לא אחר מאשר ביתו שנבנה בשנת 2004 על אדמות שהוא וחבריו פלשו אליהן.

בסרטון קצר שצולם לפני כ-13 שנה, סמוטריץ מתואר כאיש שיזם את בניית השכונה. בארבע וחצי הדקות הראשונות של הסרטון מספר סמוטריץ' כיצד הגה וקידם את הרעיון לבנות שכונה על גבעה שהוא וחבריו, שהיו כולם תלמידים בישיבה המקומית, השתלטו עליה בסיוע מועצה מקומית קדומים-  ומשרד הבינוי והשיכון שהשקיע בפרוייקט הלא חוקי הזה סכומים נכבדים, שסמוטריץ מסיבותיו העדיף שלא לנקוב בהם. קישור לסרטון בהערה הראשונה של פוסט זה.



אחד הדברים אותם סמוטריץ מתאר בסרטון (דקה 3:20) הוא כיצד ארגן לדיירים החדשים את עניין המשכנתאות: "ברגע שהיו השישה הראשונים, ריכזנו בשבילם את העבודה עם המשכנתאות ואת הכל ואמרנו קדימה מתחילים לבנות". מה שסמוטריץ (שוב) לא סיפר, הוא כיצד הם קיבלו את המשכנתאות הללו.

כאן המקום להזכיר כי סיפור המשכנתא של סמוטריץ התפרסם לראשונה בעיתון הארץ במרץ 2017, תחת הכותרת: העסקה המוזרה של סמוטריץ: משכן מגרש שהוקצה לו ובנה במקום אחר שלא כחוק".


עתה מתברר כי הקומבינה הנכלולית שסמוטריץ רקח עם החטיבה להתיישבות שנועדה להציג בפני בנק מזרחי טפחות מצג שווא לגבי הבית שלו, הופעלה גם על ידי כמה וכמה משכניו, שקבלו משכנתאות עבור מגרשים שלא נבנה עליהם דבר. מדובר במגרשים שנמצאים בקצה הצפוני של ההתנחלות קדומים, שגם היום, בחלוף כמעט 20 שנה מאז קבלת המשכנתאות המזויפות, עומדים ריקים.


במקום נורמלי הסרטון הזה היה משמש מן הסתם, כראייה מרכזית בכתב אישום חמור שהיה מוגש נגד כל המעורבים בפלישה ובבניה הלא חוקית ובכללם גם פקידים בכירים במשרד השיכון. המפקח על הבנקים בבנק ישראל היה דואג לחקור את תהליכי העבודה בבנק מזרחי טפחות, שסמוטריץ ושכניו (כמו יהודה אליהו ושכניו) קבלו מהם משכנתאות. אבל כאן, הסרטון הזה מועלה לאינטרנט.



Comments


bottom of page