top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

בסכנת גירוש - אם אל חיר



לפני מספר ימים העלנו כאן פוסט נוסף שבו הזהרנו מפני גל פוגרומים חדש שמתנחלים עלולים לנסות להוציא לפועל כנגד קהילות פלסטיניות בשטחי C, בזמן שהלחימה שעשויה להתעצם בצפון מול חזבאללה ואולי גם מול איראן, תורגש גם בעומק מדינת ישראל.



בחודשים האחרונים התקפות מתנחלים על קהילות פלסטיניות נמשכות על בסיס יומי. חלק ניכר מהאלימות הזו מכוונת נגד מספר קהילות שאותן המתנחלים מנסים לעקור בשלב הבא, בשל קרבתן היחסית להתנחלויות ומאחזים. בפוסטים הבאים נתמקד בקהילות רועים פלסטיניות שנמצאות להערכתנו בסיכון גבוה במיוחד, בשל מיקומן ובעיקר בשל סוג המתנחלים שנמצאים סביבן. נתחיל בדרום הגדה המערבית ומשם נצפין.


קהילת אם אל ח'יר ממוקמת בדרום מזרח הר חברון. תושבי הקהילה הם בדואים השייכים לשבט הג'האלין, שהגיעו למקום לאחר שגורשו על ידי ישראל מצפון מזרח הנגב, לאחר 1948. מדובר באדמות הכפר יטא במקור, שתושבי אם אל ח'יר רכשו. בראשית שנות ה-80 ישראל הקימה בסמוך לאם אל ח'יר היאחזות נח"ל בשם כרמל, ששנים ספורות לאחר מכן אוזרחה. במהלך השנים ההתנחלות גדלה וכיום בתיה המזרחיים של ההתנחלות נמצאים במרחק עשרות מטרים מבתיהם של תושבי אם אל ח'יר. בשום מקום בגדה, לא קיימת סמיכות כזו בין בתיהם של פלסטינים ובין בתי מתנחלים. קישור לפוסט שפרסמנו בשנת 2016 על אם אל ח'יר כאן.


בשנת 2022 החל פרק חדש בכל הקשור לאלימות המתנחלים באזור, כאשר כקילומטר מצפון לאם אל ח'יר, הוקם מאחז חווה חדש בשם "חוות שורשים". מאחז זה הוקם במכוון הרחק מחוץ להתנחלות עצמה, על מנת להשתלט על אדמות מרעה שנמצאות סביב ההתנחלות. כמו במקרים רבים נוספים, על מנת להגביר את פוטנציאל הנזק שהמאחז גורם לתושבי הסביבה, המאחז עצמו יושב ממש על גבול השטח (כ-1,900 דונם בסה"כ) שנבזז על ידי ישראל באמצעות הכרזה עליו כ"אדמות מדינה" ושלאחר מכן הועבר להתנחלות כרמל. הרעיון מאחורי בחירת המיקום הוא לדחוק פלסטינים לא רק מהאדמות שנבזזו באופן פורמלי, אלא גם מאדמות בבעלות פרטית הסמוכות למאחז, שלאחר הקמת המאחז לא ניתן יותר להגיע אליהן באופן חופשי, אם בכלל.


בבוקר ה-26 ליוני, קיבלו תושבי אם אל ח'יר תזכורת כואבת לכך שמה שלא עושים המתנחלים עם האלימות הפיראטית שלהם, משלים המנהל האזרחי באמצעות האלימות הממסדית "החוקית" שלו, כאשר במקום נהרסו 6 מבנים. עשרות אנשים נותרו ללא קורת גג, בתוך שעות ספורות. כמו תמיד, האמתלה היתה שהבתים נבנו בלא היתרים, כלומר בניגוד לחוק. וכמו כמעט תמיד, ככל שזה נוגע לפלסטינים בשטחי C, לפלסטינים אין אפשרות לקבל היתרי בנייה על אף שתושבי המקום נמצאים שם עשרות שנים לפני שההתנחלות הוקמה.


אם אל ח'יר על הכוונת של המנהל האזרחי, הצבא ובעיקר של המתנחלים האלימים במקום. כולם יחד ימשיכו לעשות כל מה שניתן על מנת למרר את חיי תושבי המקום.

 



Bình luận


bottom of page