top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

איש ביטחון בת עין

לפעמים, גם אנחנו, שחשבנו שראינו כבר דבר או שניים בחיים, עדיין משפשפים את העיניים כשאנחנו נתקלים בשיתוף הפעולה המושחת של הצבא עם מתנחלים אלימים. זה קרה לנו שוב לפני מספר ימים, כאשר קראנו את תגובת הצבא לתלונה שהוגשה נגד איש ביטחון של ההתנחלות פורעת החוק בת עין.

הנה תזכורת קצרה: ביום שישי ה-12.11.2021 התרחשה תקיפה אלימה ביותר שבמהלכה מתנחלים מההתנחלות בת עין תקפו פלסטינים מהכפר צוריף ופעילי שמאל שסייעו להם למסוק את זיתיהם. במהלך התקיפה, נפצעו מספר פלסטינים ופעילים ישראלים. לאחר התקיפה, שנטלו בה חלק 10-20 מתנחלים בסך הכל (רובם נותרו מרוחקים ותרומתם הסתכמה ביידוי אבנים ואיומים), נעצר רק אחד מתוך שני התוקפים שהיכו את הפעילים באלות, בעוד שאת שאר התוקפים, המשטרה עד כה "לא הצליחה לזהות". על האירוע הזה כתבנו כאן לא מזמן: https://bit.ly/34RLt4x

עכשיו אנו מגיעים לנקודה: לאורך חלק גדול מהזמן שבמהלכו המתנחלים נערכו לתקיפה ולמקום הגיעו עוד ועוד מתנחלים; וכן במהלך התקיפה עצמה, שארכה כ-10 דקות; צפה על האירועים אדם מזוקן, חבוש כובע וחמוש ברובה. הוא הגיע למקום ברכב הביטחון של ההתנחלות בת עין. כפי שהתמונות מראות, במהלך התקיפה, הוא לא נקף אצבע בכדי למנוע אותה. הוא צפה על ההתרחשויות תוך שהוא מוודא שלא יאונה כל רע לפורעים.

כשבועיים לאחר התקיפה, פנה עוה"ד איתי מק לצבא בשם הפעילים שהותקפו, בדרישה להפסיק העסקתו של אותו אדם כאיש ביטחון, בשל מה שאין דרך אחרת מאשר לתאר כשיתוף הפעולה המובהק שלו עם התוקפים האלימים שפעלו תחת השגחתו. לפני מספר ימים הגיעה תשובת הצבא. לקח לנו זמן להאמין שיש אדם בצבא שמוכן להתבזות בחתימה על המסמך הזה. אבל מסתבר שהיתה אחת כזו, וקוראים לה רס"ן חן שמלו, שהיא עורכת דין בשירות קבע המשמשת "כרמ"ד מבצעים" בלשכת היועץ המשפטי של הצבא בגדה המערבית. כך כתבה רס"ן שמלו בתשובתה לפנייתו של עו"ד מק:

"במסגרת התחקיר, לא נמצא כי התנהלות אנשי צוות השמירה באירוע חרגה מאמות המידה המצופות מאיש צוות שמירה יישובי או מההנחיות שניתנו להם בזמן אמת. כמו כן, לא עלה מהתחקיר כי הייתה לאנשי צוות השמירה מעורבות ישירה או עקיפה באירועי האלימות הנטענים. במצב דברים זה, לא נמצא כי יש צורך בנקיטת הליכים כלשהם בעניינם."

כן, קראתם/ן נכון. הצבא סבור, שלא נמצא כי התנהלותו של איש הביטחון הזה - שמקבל את משכורתו, ציודו וסמכויותיו מהצבא - "חרגה מאמות המידה המצופות מאיש צוות שמירה ישובי". ובאמת, מה הוא כבר עשה? נתן ל10-20 מתנחלים להשתולל, לאיים, לזרוק אבנים ולהכות כמה פלסטינים ופעילי שמאל ישראלים באמצעות אלות. אלו הן, כנראה, "אמות המידה" המצופות מ"איש צוות שמירה ישובי" של התנחלות ישראלית בגדה המערבית.

אז בפעם הבאה, כאשר אתם שומעים גורם רשמי כלשהו שמדבר על אלימות מתנחלים: נסו לזכור שהיא מתקיימת ומשגשגת, בין היתר, בזכות תרומתם של יועצים משפטיים - כמו רס"ן חן שמלו; ובזכות משטרה חדלת אישים, שמתוך 10-20 תוקפים שצולמו, מצליחה - חודשיים לאחר מכן - לאתר רק אחד מהם, שעליו ועל החברים שלו נכתוב כאן בקרוב.

המכתב של עו"ד איתי מק - https://bit.ly/3roUDx8

תגובת הצבא - https://bit.ly/3roUDx8


Comments


bottom of page