top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

אין ערבים יש תיירים


בשנת 1978 הפקיע הצבא הישראלי כ-600 דונם עבור סלילת כביש עוקף שיחבר את אזור בית ג'וברין ממערב לקו הירוק, עם חברון. אלו היו השנים של ממשלת בגין הראשונה וישראל היתה עסוקה בקדחת הקמת התנחלויות חדשות בלב הגדה המערבית במטרה לבתר את המרחב הפלסטיני. המטרה הושגה, על ההשלכות אתם קוראים מדי יום בחדשות.


זמן קצר לאחר סיום עבודות פריצת וסלילת הכביש, הוקמו לאורכו במרחק של כקילומטר וחצי זו מזו, שתי התנחלויות מבודדות, תלם ואדורה. ההתנחלויות אוכלסו על ידי אוכלוסייה חילונית בעיקר שאורגנה על ידי תנועת משקי חרות בית"ר, שחלק ניכר ממשאביה הופנה באותן שנים, להקמת התנחלויות באזורים שישראל כבשה ביוני 1967. 


כמו התנחלויות נוספות בעלות אופי דומה שהוקמו בלב הגדה המערבית, גם שתי ההתנחלויות הללו נותרו מדולדלות ומצומקות ועם פרוץ האינתיפאד'ה השנייה לקראת סוף שנת 2000, אוכלוסייתן הצטמקה עוד יותר בשל הסכנה האמיתית לה היו חשופים תושבי אותן התנחלויות (בשנת 2002 נרצחו בתוך ההתנחלות אדורה 4 תושבים). בשנים 2005-2007 נפרצו סביב שתי ההתנחלויות כבישי טבעת שלאורכם נבנתה גדר חשמלית. השטחים שנותרו כלואים בתוך ההתנחלויות הוגדרו כ"שטח בטחוני מיוחד" (שב"ם) והפלסטינים, בעלי הקרקעות החקלאיות שנותרו בתוך השטח הזה מנועים בפועל מלהכנס ולעבד את אדמותיהם.


בעשור וחצי האחרון אופי האוכלוסייה בהתנחלויות הללו עובר שינוי מהיר ונכנסת אליהן אוכלוסייה דתית וקיצונית. הדברים באו לידי ביטוי מובהק בין היתר בתוצאות הבחירות האחרונות, שבהן למעלה מ75% מהקולות בהתנחלות תלם ולמעלה מ-50% מהקולות בהתנחלות אדורה, הלכו לרשימה הכהניסטית/פונדמנטליסטית שמכונה "הציונות הדתית".


לכניסתה של אוכלוסייה מהסוג הזה למרחב כלשהו בגדה, יש משמעות אחת מיידית: אלימות. אלימות לשם השתלטות על קרקעות וגירוש פלסטינים. ואכן שתי ההתנחלויות הללו הפכו בשנים האחרונות לגוש של אלימות שהולכת וצוברת תאוצה. התפיסה שמנחה את האלימות במקום, היא ביסוס גוש התנחלות שכולל את כל השטח שנמצא בין שתי ההתנחלויות המבודדות והאלימות. לשם כך היה צורך לגרש את עשרות תושבי ח'רבת א-טייבה - קהילה פלסטינית קטנה שעד ה-7.10 התקיימה בין שתי ההתנחלויות הללו. מתנחלים גירשו את האנשים והרסו את בתיהם, לאחר שנים של התנכלויות ואיומים.  


נחזור להתנחלות תלם: לפני כ-3 שנים הוקמה במקום "חווה". הבנייה במקום נעשתה כמקובל במגזר, בניגוד לחוק וכנגד המבנים המנהל האזרחי הוציא צווי הריסה. ומה לגבי הפרט הקטן שנקרא אכיפה? במנהל האזרחי המציאו דבר כזה שנקרא "סדרי עדיפויות", מה שמבטיח שלמעט מקרים נדירים, המבנים הלא חוקיים של המתנחלים לא יהרסו. במקביל, נפרצה סביב ההתנחלות (הרחק מחוץ לגדר השב"מ) מערכת דרכים פיראטית שבולעת עוד כמה מאות דונם של קרקעות חקלאיות של תושבי הכפר תרקומיא אך מאיימת על אלפי דונם נוספים סביבה. אבל גם זה לא הספיק למתנחלים במקום ולכן הם הציבו מחסום ברזל במרחק של כמעט קילומטר מבתי ההתנחלות, שתפקידו להחסום את גישתם של בעלי הקרקעות לשטחים נרחבים שנמצאים מצפון מזרח וממזרח להתנחלות. ברוכים הבאים ל"פארק סובב תלם" בחסות הגופים המכונים "תיירות תלם אדורה" "תיירות חבל יתיר", שהם למעשה זרועות של המועצה האזורית הר חברון פורעת החוק הסדרתית. הנה לכם דוגמה נוספת כיצד כספי ציבור משמשים לפריעת חוק.


נחזור עכשיו להתחלות אדורה, שם נפרץ לאחרונה כביש פיראטי שנחצב בפראות מגדר השב"ם ממערב להתנחלות, אל עין אל פארעה. פריצת הדרך הפיראטית נעשתה כחלק ממאמצי המתנחלים להשתלט על המעיין שהם מכנים "עין אדורה". ההשתלטות על המקום כוללת בניית בריכה חדשה על קרקעות חקלאיות של תושבי דורא, שמוזנת ממי המעיין וגם מחסום שהוצב במטרה למנוע את הגעתם של פלסטינים למעיין.


כך, תוך פחות מעשור, שתי התנחלויות מבודדות בעלות אוכלוסייה מדולדלת, הפכו למוקד נוסף של טרור מתנחלים שפועל בחסות הצבא והמשטרה.


bottom of page