top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

אדוריים

לפני מספר שבועות (27.7) המנהל האזרחי פינה באופן חריג ביותר, מספר קרוואנים שהוצבו על ידי מתנחלי הר חברון מחוץ לחומת ההתנחלות אדוריים, שנמצאת על אדמות הכפר דורא. ערב הפינוי, המתנחלים עוד הספיקו לרוץ לבג"ץ ולהגיש עתירה נגד הכוונה לפנות את הקרוואנים שהם העבירו למקום בניגוד לחוק, אך למחרת נדחתה העתירה והקרוואנים פונו (קישור לפסה"ד של בג"ץ- https://bit.ly/3C4vIT5). פינוי קראוונים שמתנחלים הציבו באופן לא חוקי, הוא כאמור עניין נדיר מאוד. ראיה לכך ניתן למצוא בין היתר בדברים (הכנראה כנים), שאחד המתנחלים במקום אמר ושצוטטו בתקשורת: "אנחנו עוברים טלטלה גדולה" (קישור לידיעה בווינט- https://bit.ly/3E8IbHp). מובן לגמרי, מתנחלים לא רגילים שהחוק נאכף עליהם.


מי שיחפש את השם "אדוריים" (שימו לב, לא מדובר בהתנחלות אדורה) ברשימת ההתנחלויות הרשמיות שמדינת ישראל הקימה עד היום בגדה המערבית, לא ימצא אותו. הסיבה לכך היא שבכלל לא מדובר ב"התנחלות" אלא רק ב"מתחם חירום". "מתחם החירום" אדוריים הוקמה בשנת 2012 במקום בו היה בסיס צבאי שהוקם במקור על ידי שלטון המנדט, ממערב לכביש ההיסטורי שיורד מחברון דרומה (כביש 60). לאחר כיבוש הגדה המערבית על ידי הירדנים בשנת 1948 המקום הפך לבסיס ירדני ולאחר 1967 ישראל הסבה אותו (כמו בסיסים דומים נוספים) לבסיס צבאי ישראלי.


במהלך השנים הבסיס ננטש בהדרגה ובשנת 2012 מתנחלים נכנסו למקום תחת הכסות של "מתחם חירום", שלימים כונה "בית דרור" (קישור לידיעה בעיתון הארץ משנת 2012- https://bit.ly/2Xa7N69). ההשתלטות על המקום שירתה את המתנחלים לשתי מטרות מיידיות: הוספת נקודת התנחלות נוספת בין שתי ההתנחלויות המבודדות לאורך כביש 60, בית חג"י בצפון ועתניאל בדרום. המטרה השניה היתה יצירת נקודה שתחבר בין כביש 60 ובין ההתנחלות המבודדת והקיצונית נגוהות, עליה כתבנו כאן בעבר- https://bit.ly/3lkJMkz.


על מנת להגיע להתנחלות נגוהות המתנחלים צריכים לעבור בסמוך להתנחלות אדוריים ומשם להמשיך מערבה בתוך ישובים פלסטינים השייכים למרחב הכפר דורא, המוגדרים על פי הסכמי אוסלו כשטחי A ו-B, כלומר שטחים באחריות הרשות הפלסטינית. רגע, שטחי A אמרתם??? הרי על אזרחים ישראלים נאסר באופן גורף לפני 20 שנה להיכנס לשטחי A על פי חוקי הצבא, לא כך? אז מסתבר שכאשר זה מגיע לאינטרסים של מתנחלים, אין דבר כזה אסור להיכנס לשטחי A ולמעשה הצבא הוא זה שמלווה את המתנחלים כאשר הם עוברים בכביש זה.


נחזור עכשיו ל"מתחם החירום" אדוריים: שנים ספורות לאחר הקמתו, המתנחלים במקום הנהנים מחסות מועצה אזורית הר חברון, אינם מנסים עוד להסתיר את העובדה שמדובר בהתנחלות לכל דבר ועניין. החל מיולי 2019 תושביה אף מאוגדים, כמו התנחלויות רבות נוספות, במסגרת של אגודה שיתופית המכונה 'אדוריים אגודה שיתופית חקלאית בע"מ'. מסגרת משפטית זו מאפשרת להם לנהל חשבון בנק ולקבל תקציבים ציבוריים שללא ספק מגיעים כך או אחרת להתנחלות.


השתלטות על בסיסי צבא והפיכתם להתנחלויות, היא שיטה מוכרת שמתנחלים עושים בה שימוש מראשית מפעל ההתנחלויות והם ממשיכים לעשות בה שימוש גם כיום.


הנה מספר דוגמאות מהעשור האחרון: ◦ השתלטות על בסיס 'שדמה'- https://bit.ly/3k3fnYE ◦ ההשתלטות על בסיס מבוא שילה- http://bit.ly/2t9tJLM ◦ הקמת המאחז אביתר- https://bit.ly/391PGS0 ◦ נסיון הקמת מאחז "עליות אליהו"- https://bit.ly/3k4F7UL








Comments


bottom of page