top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

90 דונם למחצבת כוכב השחר

שטח השיפוט של ההתנחלות האולטרה אלימה כוכב השחר, עומד על כ-800 דונם (רובם המכריע בבעלות פרטית של פלסטינים) שנתפסו "באופן זמני" ל"צרכי בטחון" בשנת 1980. אבל זה לא הפריע למתנחלים במקום להשתלט על עשרות אלפי דונם נוספים. חלק גדול מאוד מהם אגב, נמצאים בתוך "שטח אש" 903, שהצבא הכריז עליו כשטח צבאי סגור, כבר באוגוסט 1967. אחד המאחזים שהוקמו סביב ההתנחלות, שעליו נכתוב בקרוב, הוא "מצפה כרמים". אותו מאחז שהוקם על קרקעות פרטיות של פלסטינים, אשר שבעה שופטי בג"ץ הכריעו לא מכבר, ברוב של 4 נגד 3, שהוא לא יפונה - מכיוון שהוקם במקום בשל טעות שנעשתה ב"תום לב".

כמה קילומטרים מצפון להתנחלות כוכב השחר, ישנה מחצבה גדולה שנושאת את אותו השם. המחצבה הזו הוקמה על-ידי אחד מתושבי ההתנחלות כוכב השחר, דוד קישיק כהן שמו, עוד בראשית שנות ה-90. קישיק כהן היה באותו זמן, ממש במקרה, גם מנהל יחידת הפיקוח של המנהל האזרחי. בצירוף מקרים מעניין, אשתו של קישיק כהן, מונתה כאחת משתי הדירקטורים של החברה שהפעילה את המחצבה. צירוף מקרים שכזה. כתבנו על הסיפור הזה כאן באריכות לפני למעלה משנתיים (https://bit.ly/3JWhp8s). מאז אבל חלפו הרבה שנים, והמחצבה הספיקה לעבור כמה ידיים. כיום מפעילה אותה חברה בשם ארגיל.

מחצבת כוכב השחר, היא אחת מתוך עשר מחצבות ישראליות שפועלות בגדה המערבית, שרוב תוצרתן נמכרת לתעשיית הבנייה הישראלית - משני צידי הקו הירוק. הנה עוד זווית של המפגש הנצלני של ישראל עם הגדה המערבית: בוזזים משאבי טבע, אבן במקרה זה, ומשאירים בורות ענק מוגלתיים בתמורה. אה כן, כמעט שכחנו לציין: בשנת 2011, בג"ץ אישר למדינה להמשיך ולבזוז את מחצבי הגדה; בין היתר בשל "מאפייניו הייחודיים" של "הכיבוש באזור", שהוא "כיבוש מתמשך". ואם חלילה תיפסק פעולת החציבה הישראלית בגדה, זה עלול לפגוע "בטובת האוכלוסייה המקומית" (ראו סעיף 13 של פסה"ד - https://bit.ly/3K5VP1q).

נזכרנו במחצבה הזו, מכיוון שלפני מספר שבועות (28.7.2022) פרסם יוסי סגל הנושא בתואר הנכבד: "הממונה על הרכוש הממשלתי והנטוש ביהודה ושומרון", מסמך שבו הוא מודיע על כוונתו "לתת הרשאה לתכנון" על שטח בן כ-90 דונם, הצמוד לשטח המחצבה. מהמפה שצורפה להודעה, ברור כי מדובר בכוונה להרחיב את שטח המחצבה, שכבר כיום משתרעת על כ-500 דונם, שכשליש מהם הם השגות גבול לעשרות חלקות בבעלות פרטית של תושבי כפר מאלכ. אבל אין ברירה אלא להגדיל את המחצבה, כי הרי חייבים לדאוג ל"טובת האוכלוסייה המקומית". אפילו בג"ץ אמר.

ההודעה על הכוונה להקצות שטח נוסף לתכנון עבור מחצבת כוכב השחר - https://bit.ly/3QxzLiG


Comments


bottom of page