top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

(אל) תהיו סוסייתים


רובנו ודאי זוכרים את קריאתו של נתניהו "תהיו כחלונים", לאחר ששר התקשורת בזמנו, הביא להורדה דרמטית במחירי שירותי חברות הסלולאר. נזכרנו באמירה הזו לאחרונה כאשר נתקלנו בפרסומת לבתים שבונה חברת המתנחלים 'אמנה' בהתנחלות סוסיה בדרום הר חברון, שקוראת לקהל לקוחותיה הפוטנציאליים "בוא תהיו סוסיאתיים". אז היום אנו רוצים לספר לכם קצת על מה זה להיות "סוסיאתיים". ההתנחלות סוסיה הוקמה בשנת 1983 על אדמות שישראל הפקיעה מתושבי ח'רבת סוסיא, שהיא אחת מכמה עשרות כפרי בת (המילה ח'רבה בערבית משמעותה לרוב היא שמדובר בכפר בת של כפר גדול יותר) של הכפר יטא. כיצד הפקיעה? באמצעות סדרה של מניפולציות שהובילו בסופו של דבר לכך שכ-1,500 דונמים מאדמותיהם של תושבי ח'רבת סוסיא ויטא הוכרזו אדמות מדינה והוקצו ל"סוסיאתיים". המניפולציות הללו מתועדות היטב בהתכתבויות בין ראש המחלקה האזרחית בפרקליטות בזמנו, עוה"ד פליאה אלבק ובין פקידים שעסקו בהקמת התנחלויות חדשות בראשית שנות ה-80 ותיארנו אותן בפירוט בעמ' 20-24 בדו"ח "כחול לבן שחור" ( 2016). חודשים ספורים לאחר הקמת ההתנחלות סוסיה, המתנחלים במקום - כלומר "הסוסיאתיים", כבר הבינו כיצד עובדת השיטה: הם חטפו את מה שאלבק וחבריה בממשלה הקצו להם, ובמקביל השתלטו באלימות על עוד כמה עשרות דונמים שהיו באותה עת מעובדים, שנותרו במרכז השטח עליו הוקמה ההתנחלות הצעירה כדי לבנות עליהם מגרש חניה. בעקבות זאת כתבה אלבק (שעל שמה רשומים כמה פטנטים בתחום גלגול העיניים והצדקנות) ליו"ר "ועדת השרים לענייני התיישבות" ו"למתאם הפעולות בשטחים" את הדברים הבאים:

"בזמנו נתתי חוות דעת עם ספקות מרובים לפיה יש אולי לראות כאדמת מדינה שתי גבעות סמוכות, לשם הקמת הישוב סוסיה. שתי הגבעות המתחברות לכביש ומתחברות ביניהן. בין שתי הגבעות, בחלק הקרוב לכביש הראשי, כפי שצוין באותה חוות דעת, נוצר כעין משולש שהיה מעובד בפועל במשך כל השנים, וכן ליד שתי הגבעות בהמשך לכיוון צפון מערב היו שטחים מעובדים. הישוב סוסיה הוקם בגבעה הדרומית והכל עבר בכי טוב, עד שמשום מה בלא צורך ובלא כל בדיקה משפטית – הפקיעו לכביש חלק ניכר מהמשולש המעובד וגם פלשו לאדמות מעובדות נוספות לשם הקמת מגרש חניה."

למעלה מ-36 שנים חלפו מאז כתבה אלבק את הדברים הללו, והשטח עליו דובר אז, עדיין משמש את "הסוסיאתיים" כמגרש חניה שנמצא בכניסה להתנחלות. אלא שמאז המתנחלים במקום שכללו את יכולותיהן הסוסיאתיות והם עסוקים כיום בהשתלטות על אלפי דונמים נוספים סביב ההתנחלות ובהמשך גירוש תושביה הפלסטינים של ח'רבת סוסיא שגורשו לראשונה מבתיהם עוד בשנת 1986 לאחר שהכפר בו הם התגוררו הופקע על ידי ישראל והוכרז כאתר ארכיאולוגי שהועבר לניהולם של "הסוסיאתיים". על משפחה "סוסיאתית" אחת בשם משפחת מובשוביץ, כתבנו כאן לא מזמן. מוזמנים לחזור ולקרוא את הפוסט. לאחר מכן תבינו מה זה אומר להיות "סוסיאתיים".


bottom of page