top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

איך קרה שראש התביעה הצבאית בגדה המערבית בנה את ביתו על אדמות פלסטיניות פרטיות? קיבלנו תשובה


לפני כשנה וחצי חשפנו בעיתון 'הארץ' שביתו של מי שהיה עד שנת 2016 ראש התביעה הצבאית בגדה המערבית סא"ל (במיל) מוריס הירש וכיום משמש כ"יועץ צבאי של ארגון הימין NGO Monitor, נבנה בניגוד לחוק על אדמות בבעלות פלסטינית פרטית, בהתנחלות אפרת. הבית של הירש נבנה בשנת 1994 בניגוד לחוק וצו הריסה (מספר 31/94) הוצא נגדו אך מעולם לא מומש. בשנת 1999 מעמד הבית הוסדר באמצעות תוכנית מתאר שיזמו אוהד ומתן, שני בניו של אלי שני תושב ההתנחלות אלון שבות, שטען בבית משפט שהוא רכש את הקרקע "מאיזה ערבי" באמצעות חברה בבעלותו שנקראת "שבא עציון בניה ופיתוח". מסמכים? ראיות? חוזה? שם של המוכר שיאשר או יסתור את גרסתו? נאדה! אבל כל זה כאמור לא מנע מהמנהל האזרחי לקדם תוכנית מתאר במקום, ולהכשיר את שתי יחידות הדיור שנבנו שם שלא כחוק שבאחת מהן גר הירש.

טענות רכישת הקרקע המפוקפקות של חברת "שבא עציון", נדחו סופית בבית המשפט העליון עשור מאוחר יותר בשנת 2009, אבל איכשהו זה לא מנע מסא"ל (במיל) הירש שהעיד על עצמו פעם שיש לו "נסיון של יום או יומיים באכיפת החוק ביהודה ושומרון" לרכוש שלוש שנים מאוחר יותר את הבית שנבנה במקור על קרקע גנובה. כנראה שעוד טיפה נסיון בתחום בכל זאת לא היה מזיק לסא"ל (במיל) הירש.

הסיבה שאחנו חוזרים לסיפור המבדח הזה, היא שלאחרונה קבלנו מארגון חקל - ברית להגנה על זכויות אדם מסמך ששופך אור על מה בעצם קרה שם. מדובר בתשובה של המנהל האזרחי לבקשת חופש מידע שהוגשה לראשונה לפני למעלה משנה וחצי. ובכן זה הסיפור: בספטמבר 1994 ביצע המנהל האזרחי במקום הכרזה נפשעת על אדמת מדינה, שכללה שטח מעובד בן כחצי דונם שעליו החל באותה עת להיבנות הבניין בו גר הירש. במאמר מוסגר נציין כי רוב ההכרזות של המנהל האזרחי על אדמות מדינה כוללות שטחים בני מאות או אלפי דונם, ואנו לא מכירים אף הכרזה נוספת על שטח כה קטן או משהו קרוב לכך. די במבט קצר על מפת ההכרזה משנת 1994 (ראו בעמ' 6 במסמך התשובה של המנהל האזרחי) על מנת להבין שההכרזה הזו נעשתה כהשלמה של חתיכת פאזל להכרזה קודמת שבה אותו חצי דונם לא נכלל.

כנראה שלאותו אדם שרצה לבנות שם ולהרוויח הרבה כסף, היו בזמנו קשרים מספיק טובים במנהל האזרחי כדי לקדם את ההכרזה הנפשעת הזו על שטח מעובד, כי כך בדיוק התגלגלו הדברים. כך קרה שהאדם שהיה במשך שנים אחראי על מערכת התביעה הרקובה שישראל מנהלת בגדה המערבית, גר בבית שנבנה על בסיס אותו רקבון שפשה במערכת אכיפת החוק הישראלית בגדה כולה. אבל איך אמר הירש לעיתון 'הארץ' בתגובה לפרסום? "זה גועלי ולא לעניין". אז אנחנו בעניין הזה עם הירש. גם אנחנו חושבים שזה גועלי.

למסמך התשובה של המנהל האזרחי: http://bit.ly/2G6M6Yq לחשיפה שלנו ממאי 2018: http://bit.ly/2udACzC


bottom of page