top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

מנטוס? הרשיס? קבלו את 'משק אחיה'


התייחסנו כאן לא פעם בעבר לחברת 'משק אחיה' המעורבת ישירות בהשתלטות על מאות דונמים מזרחית להתנחלות שילה, השייכים לפלסטינים תושבי הכפרים ג'לוד וקריות. היום נחזור קצת אחורה כדי לראות כיצד הפכה החברה להיות מה שהיא.

נתחיל מהסוף: כיום תלויים ועומדים נגד משק אחיה לא פחות משישה צווי פינוי שונים שהוצאו על ידי המנהל האזרחי בין השנים 2008-2012, ובהם דרישה לפנוי שטחים בבעלות פרטית אליהם החברה פלשה. מדובר בשטח של כ-360 דונם בסך הכל, שהם פחות ממחצית מהשטח עליו 'משק אחיה' השתלטה באופנים שונים באזור זה.

ביוני 2003 הקימו שלושה מתושבי המאחזים סביב ההתנחלות עלי: יגאל נווה, פנחס עציון ואמיר בירנבוים את חברת 'ארץ זית שמן מובחר בע"מ', הלא היא 'משק אחיה'. אמנם בתקנון החברה הצעירה נכתב עם הקמתה, שמטרת החברה היא "לעסוק בכל עיסוק חוקי", אבל שלושת השותפים בחרו להתמחות בעיסוקים מאוד לא חוקיים, ובראשם פלישות לאדמות של פלסטינים שגישתם לאדמותיהם נחסמה.

במהלך השנים הראשונות של האינתיפאדה השנייה נמנעה גישתם של בעלי האדמות מהכפרים ג'לוד וקריות לאלפי דונמים של אדמות חקלאות ומרעה ממזרח להתנחלות שילה, כך שאדמות להשתלט עליהן לא היו חסרות לשלושת השותפים הנמרצים. אלא שהכשרת שטחים והקמת תשתיות השקיה הם עסק שעולה לא מעט כסף, ולשם כך הם היו צריכים להביא הרבה כסף שלא היה להם. בספטמבר 2004, שנה ושלושה חודשים בלבד לאחר הקמת חברת 'משק אחיה', נכנסו לחברה ארבעה שותפים חדשים. שניים מתוכם הם אלו שהכניסו את הכסף הגדול והפכו לבעלי השליטה בחברה: מדובר ביהלומן משה נמדר ואודרי ליימן, רעייתו של מוני ליימן שהוא מבעלי חברת 'ליימן שלייסל' שמייבאת בעיקר ממתקים כגון: Mentos, HERSHEY'S וואפלים של Loacker . הכסף שהם הביאו הוא שאיפשר לפנחס, יגאל ואמיר, שלושת היזמים החרוצים, לנטוע כרמים על מאות דונמים נוספים השייכים לתושבי ג'לוד וקריות, ולהקים את מערך היצור והשיווק של החברה.

אגב, לא מזמן חשפנו כאן כי דבר דומה קרה ב יקב פסגות שנים ספורות מאוחר יותר, כאשר תומכי הימין הקיצוני, האחים פאליק מפלורידה הפכו לבעלי השליטה ביקב פסגות המעורב עד צוואר בגזל אדמות, בעקבות השקעה של 4.1 מליון ש"ח.

אז רובנו לא קונים יהלומים ביום יום, אבל בפעם הבאה שאתם נכנסים לסופרמרקט או לקיוסק, כאשר תביטו במדפי הממתקים המיובאים לישראל על ידי חברת ליימן שליסל, בטוח תזכרו בהיסטורית גזל רכושם של תושבי הכפרים ג'לוד וקריות על ידי חברת 'משק אחיה'.

*התמונה לקוחה מאתר הבית של משק אחיה

קטלוג המותגים של חברת ליימן שליסל כפי שמופיע באתר החברה: http://www.l-s.co.il/heb/brands/ourbrands/

לפוסט שלנו על האחים פאליק: http://bit.ly/2HxIorO


bottom of page