top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

חשבתם שלרשות הפלסטינית יש אוטונומיה? תחשבו שוב


לאחרונה דווח בעיתון הארץ ששופטי בג"צ התירו לצבא להרוס 15 בניינים שבהם עשרות דירות, שהצבא הוציא כנגדם צווי הריסה על אף שהם מצויים בתוך שטחי הרשות הפלסטינית (שטחי A+B). מדובר באזור שנקרא ואדי אל חומוס שנמצא ממזרח לצור באהר, כמה מאות מטרים מזרחית לגבולה המוניציפלי של ירושלים, כפי שהוא נקבע חד צדדית על ידי ישראל שבועות ספורים לאחר כיבוש הגדה המערבית ביוני 1967.

על אף שכל 15 הבניינים הללו נמצאים מחוץ לשטחה המוניציפלי של ירושלים, הם נותרו בפועל מצידה "הירושלמי" של גדר ההפרדה, מנותקים משאר הגדה המערבית, מכיוון שתוואי גדר ההפרדה אינו חופף באזור זה את גבול השטח שסופח לעיר.

צווי ההריסה כנגד הבניינים הללו הוצאו בשנים 2015 ו 2017, מכיון שהם נבנו בתוך שטח עליו הצבא הכריז כשטח אסור בבנייה. צווי איסור הבנייה במקום חלים על רצועות שרוחבן מגיע לעד 250 מטר מגדר ההפרדה, שבהם אסורה כל בנייה חדשה. המשמעות היא שאנשים רבים אינם יכולים לבנות על אדמותיהם. למותר לציין כי יש למצב זה השלכות אישיות וכלכליות קשות ביותר על רבבות אנשים.

במהלך שנת 2017 הגישו בעלי 15 הבניינים שכנגדם הוצאו צווי ההריסה שתי עתירות לבג"צ (676/17 ו 3246/17) בדרישה שבית המשפט יאסור על הצבא לממש את הצווים ולהרוס את בתיהם. העתירה הראשונה עסקה ב 3 מבנים ואילו העתירה השניה ב-12 נוספים. 10 מתוך כלל המבנים הללו נמצאים בשטחי הרשות הפלסטינית (4 מבנים בשטח B ועוד 6 מבנים בשטח A) ואילו 5 הבתים הנותרים נמצאים בשטח C שנותר בשליטה אזרחית מלאה של ישראל. כל המבנים הללו נמצאים בתוך תחומי צו איסור בנייה 8/11 שהוצא בשנת 2011 למשך 3 שנים ומאז הצבא מאריך מדי כמה שנים את תוקפו.

חשוב לזכור כי הסיפור של תושבי ואדי אל חומוס אינו כה ייחודי. ישראל הוציאה עד היום צווי איסור בנייה החלים על מאות אלפי דונם בגדה המערבית. כ-176 אלף דונם כלולים בצווי איסור הבנייה שהוצאו החל משנת 2010 לאורך גדר ההפרדה. בשנת 2013 פרסמנו שכ-4,700 דונם מתוך צווי איסור הבנייה שהוצאו ישירות בגלל הגדר חלים כמו במקרה של ואדי אל חומוס, על שטחים שהועברו לרשות הפלסטינית במהלך הסכמי אוסלו. מבדיקה שערכנו עולה כי קרוב ל-30 צווי הריסה (כולל אלו שבואדי אל חומוס) הוצאו עד היום כנגד מבנים הנמצאים בתוך תחומי הרשות הפלסטינית שעליהם הצבא הכריז כשטחים אסורים בבנייה.

בזירה הבינ"ל ישראל מדגישה בכל הזדמנות כי הרשות הפלסטינית היא ישות עצמאית שישראל משתוקקת לנהל איתה משא ומתן. עתה מסתבר שכאשר הסיפור הנחמד הזה מתנגש באינטרסים התנחלותיים שבגללם חלקים גדולים מהגדר נבנו בעומק הגדה המערבית, אז ישראל "נזכרת" שמדובר בעצם בשטח כבוש שניתן לשלוט בו ישירות באמצעות צווים צבאיים דרקוניים, גם ללא התיווך של הנהגת הרשות ברמאללה.

לדיווח בהארץ: http://bit.ly/2XAJKew לפרסום שלנו מ2013: http://bit.ly/2OiFMAf


bottom of page