top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

חאן צורי יעלים - אחד המיזמים השאפתניים ביותר בתחום המאחזים, והקשר שלו ליוסי לויט הפקח מהמנהל האזרחי


בן אדם הוא בן האדמה

בן אדם הוא בן האהבה

(מילים: רוני משה)

לפני שנה חשפנו את אחד הסיפורים היותר מכוערים שיצא לנו לעסוק בהם: סיפורו של יוסי לויט, הפקח המושחת של המנהל האזרחי שהשתלט על מאות דונמים שעל מיפוים היה מופקד במסגרת עבודתו. במלאת שנה לחשיפת הסיפור הגיע הזמן לגלות כמה פרטים חדשים ולתקן טעות קטנטנה שנפלה בפוסט המקורי.

אך לפני כן תזכורת קצרה: יוסי לויט עבד בצוות קו כחול של המנהל האזרחי עד ראשית שנת 2014. במהלך עבודתו, לויט היה מופקד על מיפויו של שטח בן כמה אלפי דונם מדרום מזרח לבית לחם. חודש וחצי לאחר שלויט התפטר מהמנהל האזרחי הוא הקים יחד עם חבר משכבר הימים בשם רוני משה (בפוסט המקורי כתבנו בטעות ששמו הוא משה רונן) חברה ששמה צורי יעלים בע"מ. במסמכי ההתאגדות של החברה נכתב שמטרת החברה היא "לעסוק בכל עיסוק חוקי", אלא שזוג החברים יוסי ורוני החליטו להתמחות דווקא בעיסוקים מאוד לא חוקיים: השתלטות על מאות דונמים של אדמות ציבוריות ופרטיות ובנייה בלתי חוקית נרחבת.

וכך במהלך שנת 2014 החלו השניים להקים את אחד המיזמים השאפתניים ביותר בתחום המאחזים: ח'אן צורי יעלים, שהוא למעשה מתחם המתפרס על מאות דונם שחלקו משמש לבנייה וחלקו לחקלאות (על אדמות פרטיות של פלסטינים שעיבודם נמנע מבעליהם במשך שנים). כמקובל בשותפויות כל אחד מהם הביא עימו את מה שהוא מתמחה בו: יוסי הפקח המושחת הביא ידע ונסיון מתחום גזל האדמות ואילו רוני שעשה במהלך השנים חיל בעסקים, הביא כסף, ומדובר בהרבה מאוד כסף במקרה זה, שחלקו מן הסתם גם ילך לעו"ד ד"ר הראל ארנון (שגם הוא כידוע מבין דבר או שניים בכסף ובבנייה לא חוקית), מכיוון שבעלי הקרקע הגישו באמצעות ארגון 'חקל - ברית להגנה על זכויות אדם עתירה' לבג"צ בדרישה לפנות את זוג החברים השובבים מהאדמות עליהן השתלטו באלימות.

אבל רוני הוא לא סתם משיג גבול שמשתלט על אדמות לא לו, אלא אחד עם סטייל.

בין יתר עיסוקיו הכוללים בעלות ושותפות בחברות והשקעות שונות, הוא גם מוזיקאי וזמר חובב, שכתב פעם שיר שהולך כך:

"בין האסור למותר בין הפטיש לסדן

מקבל מלחמה לא מוצא נחמה

זה אני מול עצמי זה אתה בשלך

זה הצד השני שהעין לא רואה"

העין לא רואה, אה רוני? למה שהיא תראה באמת מה שהיא בוחרת לא לראות?

לסרטון המרגש על יוסי: http://bit.ly/372goH1


bottom of page