top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

הכרמים וההשתלטות הלא חוקית של יקב דרימיה


אומנם בדיוק 17 שנים חלפו מאז, אבל ה-14.8.2002 היה יום מוצלח בחייו של תושב ההתנחלות סוסיה בני מובשוביץ. הוא קם מוקדם, התפלל תפילת שחרית והודה לבוראו על כל הטוב שהוא זימן לו בחייו. והוא אכן, כפי שתקראו מייד, זימן לו הרבה טוב. אלא שדרכיה של השכינה כידוע נסתרות ולא פעם היא מרעיפה את הטוב בעולמנו באמצעות שליחיה. ובמקרה זה (כמו בלא מעט מקרים נוספים בהתנחלויות הגדה המערבית: https://www.keremnavot.org/wzo) נבחרה החטיבה להתיישבות של ההסתדרות הציונית העולמית להיות זו שתרעיף על מובשוביץ מטוב העולם. וכך קרה שבאותו בוקר הוא קיבל מהחטיבה להתיישבות משכנתא שחלקה או כולה מן הסתם הפכו למענק, עבור שתילי גפן, מערכת השקיה, מערכת הדלייה וגידור עבור כרם אותו הוא עמד לנטוע על 13 דונם.

עבור בני משפחת שריתח, תושבי הכפר הפלסטיני הסמוך סוסיא היה זה לעומת זאת עוד יום נוסף פחות מוצלח. כמו מספר פלישות קודמות של מתנחלי סוסיה, גם הכרם אותו מובשוביץ החל לנטוע בעזרת הכסף אותו הוא קיבל מהחטיבה להתיישבות, ניטע על קרקעותיהם. תצלומי האוויר מהשנים 2002-2005 מראים בבירור כיצד הכרם של מובשוביץ שניטע בשנת 2002 על 13 דונם, גדל תוך שנים ספורות ל-40 דונם, תוצאות הנישול האפקטיבי שנעשה בסיוע חבריו של מובשוביץ בהתנחלות סוסיה והצבא כמובן שאיפשר להם להשתולל.

חלפו 6 וחצי שנים מאז אותו בוקר והתברר כי רצונו הטוב של האל לא פסח גם על בני הדור השני של משפחת מובשוביץ. ב-24.1.2010 קיבלו אלעד מובשוביץ ורעייתו משכנתא מהחטיבה להתיישבות לשם הקמת "יקב בוטיק" - יקב דרימיה. באותה שנה מובשוביץ הבן שמתגורר במאחז הסמוך 'מצפה יאיר', גם עשה את צעדיו הראשונים בהשתלטות על שטחים בבעלות פרטית, כאשר נטע כרם על שטח בן 7 וחצי דונם של משפחת חושיה מיטא, כשני קלומטר וחצי דרום מזרחית לכרם שאבא מובשוביץ החל להשתלט עליו ב-2002.

אבל לא רק הרבה סיעתא דשמיא יש למשפחה הזו, אלא גם הרבה אופטימיות ואמונה בבני אדם. הנה תראו מה הם כותבים באתר שלהם: "כי ביקב.... מאמינים שיש ליין כוח לייצר חיבור בין אנשים ובין תרבויות. יש החולמים בהקיץ, יש החולמים בשנתם. ויש ההופכים את חלומם למציאות." הכל נכון, רק שהם שכחו לציין עוד כמה גורמים שסייעו להם להגשים את חלומם: טענות רכישה נכלוליות. גיבוי אלים של הצבא. ומשכנתאות מופקרות של החטיבה להתיישבות שניתנות למפרי חוק מהסוג של המובשוביצים.

כשלוש שנים לאחר שמובשוביץ הבן השתלט על החלקה בבעלות משפחת חושיה, חתם ראש המנהל האזרחי על צו שבו דרש ממנו לפנות את הפלישה. עכשיו שמעו קטע: מי נזעק לעזור למובשוביץ הבן ולמנוע את הפינוי? יוסי לויט הפקח המושחת של המנהל האזרחי, שעל אף שהוא עצמו היה מאוד עסוק באותם ימים בלהתחיל ולהשתלט על מאות דונמים אותם מיפה במסגרת תפקידו, מצא זמן לסור למשרד עו"ד ולחתום על תצהיר שבו הוא טען כי הקרקע עליה מובשוביץ הבן השתלט "ניתנה" לו על ידי מתנחלת אחרת מסוסיה.

עולם קטן ואינטימי הוא, עולם גזלני האדמות והפולשים בגדה המערבית, וכולם חברים של כולם.


bottom of page