top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

הנבלים מההתנחלות מעון


"ואיש במעון ומעשהו בכרמל". כך מתחיל הסיפור על 'נבל הכרמלי' בפרק כה' בספר שמואל א', עליו נכתב בהמשך "והאיש קשה ורע מעללים". היום נספר לכם על עוד כמה נבלים, אבל על כאלו במעון וגם מעשיהם במעון.

זה התחיל עם זה שקראנו ראיון עם צחי ששון הנושא בתואר הנכבד "מנהל ענף המטעים" בהתנחלות מעון בדרום הר חברון. כותרת הראיון היא "כך הפכה מעון למעצמת דובדנים"? נעשה לכם את זה הכי קצר: הם פשוט גנבו את האדמות מהשכנים הפלסטינים.

הנה הסיפור עם עוד כמה פרטים:

ההתנחלות מעון הוקמה בשנת 1980 כהיאחזות נח"ל יחד עם התנחלות/היאחזות נח"ל נוספת שנמצאת שני קלומטר צפון מזרחית, ששמה כרמל. קדמה להקמתן של שתי ההתנחלויות הללו, תפיסת צבאית "לצרכי בטחון" שכללה שטח של 3,460 דונם מאדמות הכפר יטא. על צו התפיסה הזה כתבנו בפירוט בדוח האחרון שלנו 'תפסת מרובה לא תפסת' (קישור בהערות). שנים ספורות לאחר מכן, בשנת 1983 הצבא הכריז באזור זה על קרוב ל6,300 דונם "אדמות מדינה" ועל בסיס ההכרזה הזו הועברו אותם שטחים לשתי ההתנחלויות הללו. 6,300 דונם זה המון שטח ולמעלה מ90% מתוכו אינו בשימוש גם כיום, אבל זה לא הספיק למתנחלי מעון. מזל שמדרום להתנחלות היו שטחי פלחה מעובדים של תושבי הכפר הסמוך אל טוואני (אחד מכפרי הבת של יטא) שלא נכללו בשטח שהוקצא למתנחלים, אבל זה לא אומר שהם לא יכולים להשתלט על שטחים אלו באופן אחר: באמצעות אלימות למשל.

וזה אכן בדיוק מה שקרה אבל בשתי מכות: במכה הראשונה הם הביאו 22.5 דונם ובמכה השניה הם הביאו עוד 10.5. עכשיו ברור כיצד הפכה ההתנחלות מעון ל"מעצמת דודבנים"?

רק שעל הדרך הם גם הפכו למעצמת אלימות וגזענות, אבל את זה לא תמצאו בראיון המפנק עם צחי ששון.

מה כן תמצאו שם? את הטקסט הבא:

"ואיך הקשר עם הכפרים בסביבה?

יחסים מורכבים. מצד אחד, בעונת הקטיף כשאנו זקוקים לידיים עובדות, מעבר לישראלים צעירים אנו מעסיקים גם פלסטינים. מצד שני יש גם תופעות של ונדליזם מצד כפרים סמוכים. יש גניבות של ציוד, כולל מכשור יקר. הצבא והמשטרה מודעים לעניין ועובדים איתנו בשיתוף פעולה כדי למנוע את הגניבות כמה שאפשר."

"יחסים מורכבים", אה צחי? חבל רק שלא סיפרת להם עד כמה הם "מורכבים". אבל בשביל זה אנחנו פה.

כמובן שכל הגועל הזה לא מנע מקק"ל, 'האגף לתרבות יהודית' של משרד החינוך , משרד התיירות בישראל, ו המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל לתת חסות ולממן את "פסטיבל הדובדבנים של חבל יתיר".דוגרי, היינו מאוד מופתעים לו זה כן היה מונע מהם.

לראיון עם צחי ששון: http://bit.ly/2KRu0fV לדו"ח שלנו 'תפסת מרובה לא תפסת': http://bit.ly/2OK15vd לסרטון הזמנה לפסטיבל הדובדבנים: http://bit.ly/35w3AIn

כך נראית ההשתלטות במבט מהאוויר, שנת 84 מול 2019:


bottom of page