top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

מה הקשר בין ארגון שמסייע לתושבי המאחזים האלימים ביותר בגדה המערבית לבין אזור התעשייה בלוד?


מה הקשר בין ארגון שמסייע לתושבי המאחזים האלימים ביותר בגדה המערבית לבין אזור התעשייה בלוד?

מכיון שזה סיפור קצת ארוך היום אנו מעלים רק את החלק הראשון שלו ובהזדמנות קרובה נעלה את החלק השני.

עמותת השומר יו"ש הוקמה באוגוסט 2013 ונרשמה על ידי בחור בשם שבתי קושלבסקי, תושב מאחז שנקרא "חוות טנא עומרים" בדרום מערב הר חברון. קושלבסקי, כמו כל תושבי המאחזים שקמו בשנים האחרונות כחוות חקלאיות, עסוק בלעשות מה שכל החברים שלו עושים במקומות מהסוג הזה: להשתלט באלימות על שטחי חקלאות ומרעה נרחבים. במקרה הזה, שטחים של פלסטינים תושבי העיירה אל ד'הריה, מהם הם מתפרנסים מזה דורות. קושלבסקי התפאר פעם שהוא בעצמו "שומר על 9,000 דונם אדמות מדינה בעוד גבעתיים ורמת גן יחד יושבות על שטח של 7,600 דונם". על אף שהעובדות הן קצת שונות וגבעתיים ורמת גן יחד יושבות על שטח של כ-20,000 דונם, וקושלבסקי רחוק מלחלוש לבדו על 9,000 דונם, הוא ללא ספק מצליח, יחד עם חבריו מההתנחלויות סביב ובסיוע צמוד של הצבא כמובן, למנוע כניסת רועים פלסטינים לשטחים בהיקף של אלפי דונם.

מטרות העמותה, כפי שקושלבסקי וחבריו רשמו אותן, הן: "חיזוק הביטחון האישי והכלכלי של החקלאים, החוות ומגדלי העדרים ביהודה ובשומרון בדרך של שמירה התנדבותית בכדי למנוע פגיעות ונזקים ברכוש ובאדמות. סיוע בעבודה ובשמירה, הכשרות והרצאות למתנדבים." עכשיו נתרגם לכם את המילים היפות הללו לשפת המעשה: תח'לס מה שהחברה האלה עשו זה להקים גוף שיארגן ויסבסד עבורם את השמירה על החוות שלהם ובעיקר על עדרי הצאן שבאמצעותם הם משתלטים על אלפי דונם "ששייכים לעם ישראל". אלא שמאחורי רוח ההקרבה האצילית הזו של "שומרים על האדמות ששייכות לעם ישראל", מוקמות להן באמצעות תקציבים ציבוריים שמועברים באמצעות גופים שונים ובראשם 'אמנה' ו'החטיבה להתיישבות', חוות בודדים על שטחים בהיקפים דמיוניים.

בשנת 2014 הצטרפו מספר תושבי מאחזים נוספים לעמותת 'השומר יוש' וכתובת העמותה נדדה צפונה לחווה/מאחז לא חוקי נוסף שהוקם ממערב לבית לחם באותה שנה, בשם חוות קשואלה. את המאחז הזה כבר הזכרנו כאן מספר פעמים בעבר, בין היתר מכיון שמי שהקים אותה, אדם בשם יאיר בן דוד, היה במקרה גם המנכ"ל הראשון של תנועת רגבים. אחרי שבן דוד סיים את הקדנציה הקצרה שלו ב'רגבים', הוא התפנה לעסוק במה שהוא כנראה באמת יודע לעשות הכי טוב: להשתלט תוך שימוש באיומים ואלימות (שבגינם אף נעצר) על אדמות שלרוע מזלם של בעליהם הפלסטינים היו סמוכות לבית הוריו בהתנחלות אלון שבות.

יחד עם יאיר בן דוד הצטרפו לעמותה בשנת 2014 גם גיסו מאיר פרידלר, אף הוא תושב המאחז 'חוות קשואלה', ואחיו עוה"ד אריאל בן דוד המוכר בכינוי "בנדא", שמונה באותה שנה ל"מנהל הפעילות" של העמותה.

אריאל בן דוד הוא אמנם בלא ספק איש ימין קיצוני נחוש שקשור ל תנועת קוממיות שעומדת מאחורי הגרעינים התורניים, ביניהם גם הגרעין התורני ברמלה שהוא היה אחד ממיסדיו, אבל הוא לא עובד בחינם. עם הצטרפותו הוא החל למשוך משכורת שגדלה בהדרגה והתייצבה בשנים האחרונות על סכום שנתי של קצת פחות מ-160 אלף ש"ח.

בשנת 2017 כתובת העמותה עברה לכתובתה הנוכחית באזור התעשיה בלוד, קרוב לבית של בנדא, ולעמותה הצטרפו חברים נוספים שקשורים לגרעינים התורניים באזור רמלה לוד, יחד עם אנשי ימין קיצוני מההתנחלות יצהר, שהיא ככל הנראה ההתנחלות האלימה ביותר בגדה המערבית.

הפטרון הפוליטי של תנועת קוממיות הוא מי שהיה שר החקלאות אורי אריאל, שדאג להעביר בשנת 2018 721 אלף ש"ח לעמותה ובכך הכפיל את תקציבה. זאת בנוסף לעשרות אלפי שקלים אותם מקבלת העמותה ממועצות שונות בגדה, כספים המוגדרים כ"תמיכות". אז הנה עוד צינור שבאמצעותו מדינת ישראל מממנת את הקיצונים והאלימים מבין המתנחלים שקשורים בהקמת מאחזים לא חוקיים שהמנהל האזרחי מוציא כנגדם צווי הריסה, ועל הדרך מספקת גם ג'ובים לאנשי ימין קיצוני מהגרעינים התורניים בתוך הקו הירוק.

To be continued

*התמונה של שבתי קושלבסקי מעמוד הפייסבוק של השומר יוש *התמונה של יאיר בן דוד מעמוד הפייסבוק שלו לתחקיר שלנו על החטיבה להתיישבות: https://www.keremnavot.org/wzo פוסטים קודמים שלנו העוסקים ב'חוות קשואלה': http://bit.ly/33jGjZC, http://bit.ly/32lBe1F, http://bit.ly/2NFXVIs, http://bit.ly/2NkdCpQ לפוסט שלנו על יאיר בן דוד: http://bit.ly/32lBe1F דה מרקר על תנועת קוממיות: http://bit.ly/2CechdQ לכתבה על אריאל בן דוד והגרעין התורני: http://bit.ly/36CM5r3


bottom of page