top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

הפקעת קרקעות לטובת סלילת כבישים עוקפים - למתנחלים


מסתבר שבחירות והפקעות קרקע לשם סלילת כבישים עוקפים חדשים הולכים יחד מצויין.

בשבוע שעבר פורסם כי נתניהו, המכהן כזכור גם כשר הבטחון, אישר לקדם את סלילתו של כביש עוקף חווארה שנועד לשרת את כ-7,500 תושבי ארבעת ההתנחלויות מהאלימות ביותר בגדה המערבית הממוקמות סביב שכם: יצהר, ברכה, איתמר ואלון מורה. בהנחה שהנתון, שהתפרסם באתר המתנחלים ערוץ שבע, לשם שינוי נכון, אזי עלות העבודות מתוכננת להיות 260 מליון ש"ח. לפנק, לפנק, לפנק. אגב, את הקרקע שהכביש מתוכנן להיסלל עליה (בעיקר כרמי זיתים וגם קצת פלחה), ידרשו כמו תמיד לתרום הפלסטינים.המתנחלים ו"ההסברה" כבר התחילו לפמפם כרגיל ש"הכביש ישמש גם את האוכלוסייה הפלסטינית" וכל זה. אבל האמת היא שלמעט כבישי "מרקם חיים" שנסללו כתוצאה מסגירת כבישים אחרים לתנועת פלסטינים, כל הכבישים העוקפים נסללו רק באזורים בהם מתנחלים נוסעים. כמו כן, ישנם כבישים שגם פלסטינים בתחילה יכלו לעשות בהם שימוש, אלא שבשלב מאוחר יותר הם נסגרו באופן מלא או חלקי לשימוש פלסטינים מ"טעמי בטחון". כמו למשל: כביש 443, הכביש העוקף שמוביל להתנחלויות איתמר ואלון מורה והכביש שמוביל להתנחלות ברכה.בנוסף לכביש עוקף חווארה, ישראל מתכננת לסלול בעתיד הנראה לעין שני כבישים עוקפים נוספים שישרתו את המתנחלים: הראשון הוא כביש "עוקף אל ערוב" מדרום לבית לחם שנועד לשרת את מתנחלי אזור חברון. לשם סלילתו הוציא הצבא לפני מספר ימים (3.4.201) צו הפקעה לשטח בן 104 דונם עליו הכביש מתוכנן להסלל.

תזמון הפרסום בסמוך לבחירות אינו מקרי כמובן. הוא משרת את נתניהו בשני היבטים שונים: כלפי פנים למול הציבור הימני אליו הוא מנסה להתחנף. וכלפי חוץ הוא מקטין את הסכנה לספוג גינויים מ"הקהילה הבינלאומית" (כלומר מחלק ממדינות אירופה) שעה שעיקר תשומת ליבה מופנית לתוצאות הבחירות. הכביש השני (על-פי ערוץ שבע) אותו המתנחלים לוחצים לקדם הוא "עוקף לובן אל ע'רביה" שיחבר למעשה בין כביש הגישה להתנחלות בית אריה ולהתנחלויות פדואל, עלי זהב וברוכין מצפון. גם שני כבישים אלו מתוכננים להיסלל בעיקר על קרקעות חקלאיות מעובדות שאובדנן יגרום לנזק כלכלי עצום לתושבים הפלסטינים שאדמותיהם יאבדו. נזכיר כי לפני מספר חודשים נפתח כביש עוקף נבי אליאס שנועד לאפשר למתנחלי מעלה שומרון, קרני שומרון וקדומים, התנחלויות הממוקמות לאורך כביש קלקיליה שכם (כביש 55), לעקוף את הכפר נבי אליאס ולנסוע בזמן קצר יותר מההתנחלויות אל תוך ישראל ובחזרה.בנובמבר 2014 חשפנו את תוכנית הכבישים המלאה של ישראל בגדה. מדובר ב"תכנית מגירה" שגובשה במשך למעלה משני עשורים אחרי אוסלו, ומכילה 44 תכניות לכבישים שתכננה ישראל בשטחים.

התכניות עדיין לא מומשו, אם כי 24 מתוכן כבר אושרו. אורכם הכולל של הכבישים שאושרו מגיע לכ- 157 קילומטר.אם בוחנים את המסה ואת פריסת הכבישים שאושרו בשנים שאחרי אוסלו, כמו גם את אלו של הכבישים המתוכננים שטרם אושרו, רואים כי בניגוד להצהרות הרשמיות שהופרחו לאורך שנים, ממשלות ישראל מעולם לא הפנימו את הרעיון שבגדה תקום בעתיד מדינה פלסטינית ובהתאם לכך ישראל ממשיכה להשקיע בתכנון תשתיות בעומק הגדה המערבית.


bottom of page