top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

הג'ונגל שנקרא מרחב התפר


קבלו הצצה לג'ונגל שנקרא "מרחב התפר":

כידוע החל משנת 2002 ישראל החלה לבנות את "גדר ההפרדה". כתוצאה מכך שרוב תוואי הגדר לא נבנה על הקו הירוק, קרוב ל-140,000 דונם משטח הגדה המערבית נותרו "תקועים" בין הגדר ובין הקו הירוק. על חלק משטח זה ישראל הכריזה בשנת 2002 כשטח צבאי סגור ("מרחב התפר") עבור פלסטינים בלבד, שעה שישראלים יכולים להיכנס ולצאת ממנו ללא הגבלה. (עניין זה סקרנו בדו"ח "גן נעול" שפרסמנו במרץ 2015, שהוקדש לשטחים הצבאיים הסגורים בגדה המערבית. עמ' 54). במאמר מוסגר נעיר כי גם אותם חלקים שנמצאים ממערב לגדר שלא הוכללו רשמית בתוך הצו הצבאי שהכריז על "מרחב התפר" כשטח צבאי סגור, אינם נגישים לבעלי האדמות.

המשמעות היא שכל פלסטיני שגר במרחב זה או שרוצה להכנס אליו על מנת לעבד את אדמותיו, מחויב בהשגת אישור כניסה זמני מהצבא שחייב להתחדש מעת לעת. בפועל כפי שדווח לא מזמן בעיתון 'הארץ' קבלת האישורים לעיבוד אדמות במרחב התפר הפכה ליותר ויותר קשה במהלך השנים שחלפו מאז בניית הגדר, ובשל כך פחות ופחות פלסטינים מצליחים כיום לעבד אדמות במרחב זה. אין צורך במוח קונספירטיבי במיוחד על מנת להבין מה עומד מאחורי מדיניות היד הקמוצה שהצבא מפעיל בעניין זה.

אחת מאותן חלקות שאליהן בעלי הקרקעות מנועים מלהכנס נמצאת ממערב לכפר הפלסטיני נובא שנמצא כ-15 ק"מ מצפון מערב לחברון. קרוב למחצית מאדמות הכפר אבדו בשנת 48 מכיון שנותרו ממערב לקו הירוק ועם בניית גדר ההפרדה באזור זה בשנים 2005-2006, אבדו לתושבי הכפר עוד כ-1,000 דונם שנותרו מעבר לגדר. על אף שבמקום קיים שער חקלאי שאמור היה לשמש את בעלי הקרקע להגיע אל אדמותיהם, בפועל כניסת בעלי האדמות לא מתאפשרת מאז סיום בניית הגדר. את "הואקום" הזה זיהתה "אגודת הפלחה מטה יהודה" שמעבדת שטחים נרחבים שהועברו למושבים ישראליים באזור זה מצידו המערבי של הקו הירוק. לאחר כמה שנים שתושבי הכפר לא הגיעו אל אדמותיהם, החליטו באגודת הפלחה שהגיע הזמן להשתלט על אחד הואדיות במקום. למה לא באמת? זכותם!

לפני שנתיים וחצי חשפנו כי אותה אגודה מעבדת כ-1,500 דונם שנמצאים גם הם בתוך הגדה המערבית, שאיכשהו הועברו על ידי המדינה למספר מושבים במטה יהודה לאחר הרס שלושת כפרי מובלעת לטרון (יאלו, עמוואס ובית נובא) ביוני 1967. אלא שבמקרה של אדמות הכפר נובא אף גורם לא העביר לאגודת הפלחה שום דבר, אז היא פשוט לקחה.

בשנת 2011 חשפנו כי קיבוץ מירב מעבד שטח 1,200 דונם בתוך הגדה המערבית שהועברו אליו "בטעות". גם במקרה זה מדובר בשטח שנותר במקרה מעבר לגדר ההפרדה.

הסיפורים הללו מוכיחים כי על אף ההכחשות הרשמיות, ישראל בנתה את גדר ההפרדה באופן שיאפשר לה להשתלט על שטחים בתוך הגדה המערבית. אגודת הפלחה של מטה יהודה הבינה זאת היטב והיא בסך הכל עושה את מה שהמדינה מצפה ממנה לעשות.


bottom of page