top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

רוזאן בר - אנחנו צריכים לספר לך כמה דברים


ה קורה רוזאן? שמענו שנטעת עץ בהתנחלות פדואל. רצינו לספר לך כמה דברים על ההתנחלות הזו ואולי גם על האזור בו היית. דברים, שאנו מניחים שהמארחים שלך לא סיפרו לך.

ההתנחלות פדואל הוקמה בשנת 1984 על אדמות שמדינת ישראל הפקיעה שנים ספורות קודם מהכפר הפלסטיני "כפר א-דיכ" שנמצא בערך 3 קילומטרים מזרחה מהמקום בו נטעת את העץ. אגב, כאשר נכנסת ויצאת מההתנחלות עברת ליד הכניסה לכפר אבל אולי לא שמת לב, כי מדובר בערבים.

במהלך השנים ישראל הפקיעה סך הכל כ-3,500 דונם מכפר א-דיכ באמצעות הכרזה עליהם "אדמות מדינה". את צריכה להבין שהמושג "אדמות מדינה", משמעותו בגדה המערבית היא שמדובר באדמות לישראלים בלבד. זאת כי ככלל ישראל לא מקצה "אדמות מדינה" לפלסטינים, למרות שהם סביב 85% מכלל האוכלוסייה החיה בגדה המערבית. אגב, זו הדרך הכי מקובלת שישראל עשתה ועשה בה גם היום שימוש על מנת לנשל קהילות פלסטיניות רבות משטחי המרעה והחקלאות שלהם.

במקרה של כפר א-דיכ למשל, לאחר שאותם 3,500 דונם הופקעו (מדובר בבערך רבע מכל אדמות הכפר), הם הועברו לשתי התנחלויות: לפדוא, זו שהיית בה, ולהתנחלות עלי זהב שראית מצפון כאשר שתלת את העץ. לפלסטינים בעלי הקרקעות המקוריים אסור בכלל להיכנס לאדמות הללו כי הצבא הכריז עליהן כמו על כל שטחי ההתנחלויות הישראליות בגדה המערבית (שהם קרוב ל10% מכלל השטח) כ"שטח צבאי סגור" לפלסטינים.

אנחנו יודעים שאת לא יודעת ערבית ושאין לך הרבה מושג לגבי ההיסטוריה והגיאוגרפיה של הארץ הזו, ולכן נספר לך שהאזור שבו את שתלת את העץ כמה אירוני, נקרא בערבית "ח'רבת אל חמקא" (خربة الحمقى) שמשמעותו משהו כמו ח'רבת הטיפשים. שם מצחיק אה? אבל יש הרבה שמות מקומות מצחיקים בערבית, כי זו שפה מאוד עשירה שאנשים מדברים כאן בארץ איזה 1,300 שנה.

לסיום רוזאן, אנחנו יודעים שאת לא טיפשה, אבל הדיבור שלך בשנים האחרונות על מה שקורה כאן בארץ הזו הוא מאוד מטופש ובעיקר גס. אז בפעם הבאה שאת באזור דברי איתנו לפני כן, מבטיחים לקחת אותך לסיור יותר רציני בגדה. עם פחות מצלמות ופוזות, אבל הרבה יותר תוכן ואמפטיה אנושית אלמנטרית.

צילום: צילום מסך מחשבון הטוויטר של גיל משעלי: http://bit.ly/2Sl6jBA


bottom of page