top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

הצו לכיסוי התחת


ב25 לינואר 2007 חתם אלוף פיקוד המרכז דאז, יאיר נווה על צו בדבר מקרקעין (שימוש מפריע במקרקעין פרטיים) (יהודה והשומרון) (מס' 1586), תשס"ח-2007) שמוכר בשם "הצו לשימוש מפריע".

מטרתו של צו זה היתה להעניק לרשויות אכיפת החוק בגדה כלים להתמודד עם מגפת ההשתלטויות, בעיקר חקלאיות אבל לא רק, של מתנחלים על אדמות בבעלות פלסטינית פרטית.

במאי 2014 קבלנו מהמנהל האזרחי את כל הצווים לשימוש מפריע שהוצאו עד אז. מהניתוח שערכנו אז עלה שמתוך 23 צווים שהוצאו, רק 5 צווים מומשו. אבל ברוב המקרים בעלי האדמות הפלסטינים הורשו לחזור לאדמותיהם רק בתיאום עם הצבא, כך שבפועל יכולתם להגיע אל אדמותיהם נותרה מצומצמת מאוד עד לא קיימת.

מה שעוד עלה הוא שכנגד רוב רובן של הפלישות החקלאיות שאירעו מאז שנת 2007 (שלא לדבר על השנים שקדמו לה), לא הוצאו כל צווים,. כך שהשימוש בצווים הללו, נותר שולי מאוד ביחס להיקפי התופעה (https://www.haaretz.co.il/news/politics/.premium-1.2466811).

לאחרונה לאחר מאבק של שנתיים, קבלנו מהמנהל האזרחי את הצווים שהוצאו מאז מאי 2014. ובכן, תחזיקו חזק... לא הרבה קרה מאז שנת 2014. רק שני צווים חדשים הוצאו מאז: בנובמבר 2014 המנהל האזרחי הוציא צו כנגד ניסיון השתלטות של מתנחלי כרמי צור על גבעה סמוכה בבעלות תושבי חלחול, ובאפריל 2016 המנהל האזרחי הוציא צו כנגד השתלטות של מתנחלי תל רומידה בחברון ששתלו כרם ענבים (200 ממ"ר) על אדמות שכניהם הפלסטינים. הצו בסמוך לכרמי צור מומש והמתנחלים פונו אך הם ממשיכים לשהות במקום ולכן בעלי הקרקע אינם יכולים לחזור לאדמותיהם. ואילו זה שבחברון כלל לא מומש עד היום.

לעומת זאת בשטח מתנחלים המשיכו להשתלט על שטחים פרטיים נרחבים לצרכי חקלאות: בשנים אלו מתנחלים פלשו ללמעלה מ-100 מקומות שונים והשתלטו על שטח שגודלו המצטבר הוא כ-1850 דונם.

המסקנה ברורה: מדובר בכסת"ח שהשפעתו על המציאות המופרעת השוררת בשטח היא מיקרוסקופית. ברור ששום צו צבאי לא יעזור כל עוד המערכת האמונה על אכיפת החוק לא רוצה לבצע את תפקידה ואת העובדה הזו מבינים המתנחלים טוב יותר מכולם.


bottom of page