top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

כבי עוקף חדש יחנך בקרוב בגדה


בקרוב עומד להיפתח מזרחית לקלקיליה הכביש העוקף הראשון שישראל בנתה בגדה המערבית מזה כעשור. רוב הכבישים העוקפים בגדה המערבית נבנו במהלך שנות ה-90 במקביל לחתימת הסכמי אוסלו. הכביש העוקף האחרון שהושלם הוא "כביש ליברמן" שמחבר את ירושלים עם ההתנחלויות "תקוע" ו"נוקדים" מדרום מזרח לבית לחם, ובנייתו הושלמה בשנת 2007.

מדובר בכביש עוקף נבי אליאס שאורכו ה-3.3 ק״מ. הכביש יאפשר למתנחלי מעלה שומרון, קרני שומרון וקדומים, התנחלויות הממוקמות לאורך כביש קלקיליה שכם (כביש 55), לעקוף את הכפר נבי אליאס ולנסוע בזמן קצר יותר מההתנחלויות אל תוך ישראל ובחזרה. הכביש נבנה בעקבות לחץ מסיבי של לובי המתנחלים שדורשים מנתניהו לאשר ולתקצב את בנייתם של שני כבישים עוקפים נוספים. ואכן לאחרונה התפרסם בערוץ 7 כי נתניהו אישר והקצה 800 מליון ש"ח לסלילתם של כבישים עוקפים בגדה המערבית.

מדובר בראש ובראשונה בשני כבישים עוקפים נוספים שהמתנחלים מנסים לקדם מזה שנים: כביש עוקף אל ערוב וכביש עוקף חווארה. גם כבישים אלו מתוכננים להיסלל על קרקעות חקלאיות מעובדות וסלילתם תגרום לנזק כספי עצום לתושבים שאדמותיהם יאבדו. כביש שלישי שהמתנחלים מנסים לקדם עתה הוא כביש עוקף שילה שנועד לחבר את כביש 60 עם כביש אלון שחלק מהתוואי שלו כבר נפרץ בשנות ה-90. כביש זה מתוכנן להיות גם כביש הגישה להתנחלות החדשה עמיחי שישראל בונה בימים אלו עבור מתנחלי עמונה המפונים.

בנובמבר 2014 חשפנו את תוכנית הכבישים המלאה של ישראל בגדה. מדובר ב"תכנית מגירה" שגובשה במשך למעלה משני עשורים אחרי אוסלו, ומכילה 44 תכניות לכבישים שתכננה ישראל בשטחים. התכניות עדיין לא מומשו, אך 24 תכניות מתוכן כבר אושרו. אורכם הכולל של הכבישים שכבר אושרו מגיע לכ- 157 קילומטר.

אם בוחנים את המסה ואת פריסת הכבישים שאושרו בשנים שאחרי אוסלו, כמו גם את אלו של הכבישים המתוכננים שטרם אושרו, רואים בבירור שבניגוד לכל ההצהרות הרשמיות, ממשלות ישראל לא הפנימו את הרעיון שבגדה תקום מדינה פלסטינית עצמאית וישראל ממשיכה להשקיע בתכנון תשתיות יקרות בעומק הגדה המערבית שמטרתן היא קיבוע ההתנחלויות וביתור הרצף הפלסטיני.


bottom of page