top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

בואו נדבר קצת על ההתנחלות בית אל שציינה לאחרונה 40 שנה


בואו נדבר קצת על ההתנחלות בית אל שציינה לאחרונה 40 שנה לקיומה באירוע רב משתתפים ומפוצץ בתקציבים. לאירוע הגיעו לא מעט פוליטיקאים מהימין העמוק ורה"מ נתניהו למרות עיסוקיו הרבים, מצא זמן להקליט ברכה (לקקנית במיוחד) לקראת אירוע החגיגי:

"החלוצים של ימינו הם אתם – המתיישבים. אתם שהעדפתם את תלאות ההר על פני נוחות המישור, ידעתם להתגבר על כאב ושכול, ובניתם יישוב לתפארת. רוחנית וגשמית כאחד"..... "בהזדמנות הזו אני אתן לכם עוד בשורה, בקרוב מאוד נאשר עוד 300 יחידות דיור לבית אל".

תזכורת קצרה: ההתנחלות בית אל הוקמה בשנת 1977 מצפון לעיירה אל בירה במטרה לחסום את התפתחות אל בירה ורמאללה צפונה. קדמה להקמת ההתנחלות הוצאתו של צו תפיסה "לצרכי בטחון" (צו 1/70). צו זה המתפרש על כ-2,426 דונם, כולם למעט כ-100 דונם קרקעות בבעלות פלסטינית פרטית של תושבי אל בירה והכפרים הסמוכים עין יברוד ודורא אל קרע. מדרום להתנחלות ישנם מספר בסיסים צבאיים שמהם למעשה הצבא מנהל את הגדה המערבית.

פיקציית "צרכי הביטחון" של בית אל ועשרות התנחלויות שהוקמו באופן זהה באותו עשור, נוסחה יפה ע"י השופטת מרים בן פורת בפסה"ד משנת 1978 שבו אישרו שופטי בג"צ את הקמת ההתנחלות:

"ישראל, מדינה קטנה עם שטח בתחום הקו הירוק שהוא ארוך וצר, מוקפת, למרבה הצער, מדינות שאינן מסתירות את עוינותן לה. מצב זה, שלא אכנס לפרטיו, ספק אם יש לו אח ורע בתולדות האנושות.... מתקבל אפוא על הדעת שבמצב מיוחד זה, הדורש דריכות עליונה כדי לקדם כל פורענות אפשרית אם, היכן וכאשר תתרגש, מן ההכרח להשתמש גם בפתרונות יוצאי דופן... אחד הפתרונות הללו - וזה נשוא הדיון לפנינו - הוא יצירת נוכחות יהודית אזרחית בנקודות בעלות רגישות מיוחדת...ערה אני לעובדה שמדובר באכלוס אזרחי... על רקע זה מתקבלת על דעתי טענתו של האלוף אורלי, כי נוכחות אזרחית בנקודות הרגישות הללו הוא הפתרון ההכרחי."

עם השנים ההתנחלות בית אל התפשטה צפונה לשטחים בבעלות פלסטינית פרטית שלא נכללו בתוך צו התפיסה. איך התפשטה? פשוט כי בא למתנחלים להתפשט. כך למשל נבנתה שכונת האולפנה המפורסמת ששליש ממנה פונה בעקבות עתירת בעלי הקרקע לבג"צ. לאחרונה נחשף בתשובת המדינה לעתירות נגד "חוק ההסדרה", כי בבית אל ישנם לא פחות מ-193 מבנים שנבנו על אדמות בבעלות פלסטינית פרטית שהמנהא"ז לא טרח להוציא כנגדם כלל צווי הריסה. אך בנוסף ל193 הבתים הללו המנהא"ז הוציא עוד 166 צווי הריסה לבתים שנבנו שלא כחוק בהתנחלות. ברור אם כן כי מדובר בהתנחלות שהיא עבריינית סדרתית ועיקשת.

ומה עם ההבטחה של נתניהו לבנות למתנחלים 300 בתים? בימים אלו המדינה בונה בסיס מג"ב חדש כמה מאות מטרים מדרום לבית אל. ולמה באמת צריך בסיס חדש אם יש שם כבר בסיס קיים? זו הקומבינה של המדינה עם המתנחלים יא טמבל! בבסיס הישן, ייבנו 300 יחידות הדיור המובטחות.

אז מזל טוב גדול להתנחלות בית אל! 40 שנים של עושק, התחזות וקומבינה. אכן סיבה למסיבה.


bottom of page