top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

"חוק ההסדרה" מסדיר לא רק גניבת אדמות פרטיות שמתנחלים בנו עליהם בתים


"חוק ההסדרה" מסדיר לא רק גניבת אדמות פרטיות שמתנחלים בנו עליהם בתים, אלא גם גניבה של אדמות שמשמשות מתנחלים לחקלאות.

לאחרונה פורסם בעיתון 'הארץ' (https://goo.gl/iLGi2X) שהמנהל האזרחי אומד בכ-3,455 את מספר הבתים בהתנחלויות שבנו על אדמות בבעלות פלסטינית פרטית. היום נבקש להאיר היבט נוסף ש"חוק ההסדרה" עוסק בו, ואשר אותו מעט אנשים מכירים: השתלטויות חקלאיות. האנשים שניסחו את החוק הזה היו ערים לצורך להסדיר גם את הסוגיה הכבדה של ההשתלטויות חקלאיות של מתנחלים על אדמות בבעלות פלסטינית פרטית.

ראוי לשים לב לאופן שבו המושג "התיישבות" הוגדר בחוק: "לרבות שכונה או הרחבה של אותה התיישבות, כלל בתי המגורים שבה, המיתקנים, השטחים החקלאיים המשמשים לצורכה, מבני ציבור, אמצעי ייצור, וכן דרכי גישה ותשתיות מים, תקשורת, חשמל וביוב". (https://goo.gl/k7wmhb)

אז הנה המספרים העדכניים בכל הקשור להשתלטויות חקלאיות של מתנחלים בגדה. נזכיר רק שאת הנושא הזה סקרנו לעומקו בדו"ח "כרם נבות" שפרסמנו בשנת 2013 שניתן לקרוא כאן>> https://goo.gl/B7JouL.

נכון להיום מתנחלים משתמשים בכ-100 אלף דונם לצרכי חקלאות. כ-שליש מהשטחים החקלאיים בגדה הם בבעלות פלסטינית פרטית ובכלל זה אנו כוללים גם קצת פחות מ5,400 דונם השייכים לווקף האסלאמי (https://goo.gl/mb3j65) שהועברו לשלוש התנחלויות מצפון ליריחו: נתיב הגדוד, נירן וייט"ב.

ברור שכל ההתנחלויות שמובילות את הטרנד של השתלטויות חקלאיות, הן התנחלויות דתיות המאוכלסות על ידי אוכלוסיית מתנחלים המשתייכת לימין הקיצוני על גווניו השונים. מעל כולן בהפרש עצום ניצבת ההתנחלות שילה (ומאחזיה) אשר סביבה מעובדים נכון ליום כ-1,995 דונם של אדמות בבעלות פלסטינית פרטית.

הנה רשימה חלקית של ההתנחלויות שמככבות בתחום, המופיעות כאן בסדר יורד על פי גודל השטחים עליהם השתלטו. אגב, לא תתפלאו לשמוע כי רוב ההתנחלויות הללו מעורבות גם בבנייה מאסיבית על אדמות בבעלות פרטית. -- אתמר (כולל המאחזים) - 890 דונם כוכב השחר - 700 דונם סוסיה - 664 דונם אלון מורה - 458 דונם הר ברכה - 248 דונם עפרה - 164 דונם מעלה מכמש - 160 דונם בית אל - 154 דונם פסגות - 76 דונם תקוע - 74 דונם עמונה (השטחים החקלאיים במקום כפי שדווחנו בעבר לא פונו) - 71 דונם מעון - 68 דונם נגוהות - 51 דונ


bottom of page