top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

המחאז הלא חוקי חוות קשואלה


כאשר מדברים על מאחזים אז לרוב מזכירים כי המאחזים נוסדו בשני גלים עיקריים: הגל הראשון בשלהי שנות ה-90 והגל השני בין השנים 2002-2003. זה נכון אבל מאז, נוסדו עוד כמה מאחזים שעל אחד מהם נדבר קצת היום. - מדובר על מאחז שהוקם בשנת 2012 בתוך יער אורנים שנמצא מדרום מערב לבית לחם ובסמוך להתנחלות גבעות, בתוך שטח שעל פי רישומי המנהל האזרחי נקנה על ידי יהודים עוד לפני שנת 1948 מתושבי הכפר הסמוך נחאלין. -

את המאחז הלא חוקי שכנגד כל אחד מהמבנים בו הוצא צו הריסה (כ-14 במספר), ייסד יאיר בן דוד מי שניהל קודם לכן את ארגון 'רגבים' הידוע בקנאות הגנתו על שלטון החוק בגדה המערבית. כמו תושבי מספר מאחזים נוספים, גם תושבי חוות קשואלה מתנאים בכך שאת המאחז שלהם "שר הבטחון בכבודו ובעצמו אישר". מה זה אישר, ממש התחנן שיקימו אותו. ואם כבר שר בטחון אז הכי טוב כמובן שר בטחון מ"הסמול", אהוד ברק. - וכך התגלגל לו הסיפור... לפחות כפי שהוא פורסם ב'ישראל היום' בשנת 2013 (https://goo.gl/8u292x): "לפני 15 שנה התחיל היער להיעלם. תצלומי אוויר מהשנים 1999, 2005 ו־2008, שבוצעו בהזמנת משרד הביטחון, הראו דילול מתמשך וקרחות מתפשטות. הירוק הכהה במפות התחלף לצבע האדמה. פלשתינים מהכפרים ג'בע ונחלין הפכו את היער למקור פרנסה, כורתים רבבות עצים במסורים חשמליים... בשלהי כהונתו הגיע שר הביטחון אהוד ברק לסיור במקום. אחרי שראה את תצלומי האוויר ואת שורות הגזעים הגדומים, הורה מייד על הקמת חוות מגורים ביער. בעצם, זה המאחז היחיד שהוקם מעבר לקו הירוק בברכת שר ביטחון כלשהו בשנים האחרונות. - אז בדקנו את הסיפור הנחמד הזה וראינו שאכן היה דילול משמעותי ביער במהלך השנים הללו (אם כי לנו אין מושג מה היה מקורו ואם פלסטינים אכן אחראים לכך). אבל אנחנו בדקנו גם מה קרה לפני ואחרי שהוקם המאחז בשנת 2012 ועד היום והנה התוצאות: - מה היה במקום בו הוקמו המבנים והחממות במאחז? אז מסתבר שליהודים דווקא מותר לכרות עצים ביער כאשר הם רוצים להקים מאחז, אבל לערבים חלילה.


bottom of page