Kerem Navot

יול 10

על הניסים ועל הנפלאות

"ברוך אתה אדני אלהינו מלך העולם, שעשה נסים לאבותינו, בימים ההם בזמן הזה"

התכוונו בכל מקרה לכתוב כאן על מה שקורה במסאפר יטא מאז המלחמה ואז הגיע הפרסום של "כתב איו"ש בגלי צה"ל" על כך ששרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות אורית סטרוק, חיה "בתקופה של נס". סטרוק, ככה היא סיפרה, "מרגישה כמו מישהי שעומדת ברמזור ואז יש אור ירוק". אנחנו לא מוסמכים לאבחן ניסים, אבל באורות ירוקים אנחנו טיפה מבינים. סטרוק אכן צודקת. לה ולאנשים מסוגה יש אור ירוק לעשות פחות או יותר מה שבראש שלהם. 

ב-4 במאי מלאו שנתיים לפסק הדין שפרסם בג"ץ בעניין גירוש הקהילות הפלסטיניות מהאזור שישראל מכנה "שטח אש 918". מדובר על שטח פתוח בן קרוב ל-33 אלף דונם שנמצא בקצה הדרום מזרחי של הגדה המערבית, המכונה על ידי הפלסטינים "מסאפר יטא". זה חלק מהאזור שמשמש את תושבי יטא מזה דורות רבים למרעה ולחקלאות. עבור תושבי הקהילות הפלסטיניות באזור זה, היו אלו שנתיים קשות ואלימות במיוחד שהחלו עם הגבלות תנועה קשות מאוד שהוטלו על ידי הצבא, המשיכו עם בניית גדר בת מספר קילומטרים שמנתקת את התושבים הפלסטינים מחלק משטחי המרעה והעיבוד שלהם, שהגיעו לשיאן עם גלי אלימות המתנחלים שהתעצמו מאוד מאז ה-7.10. 

כשבוע לאחר פסיקת בג"ץ בעניין 918, העלנו כאן פוסט שבו תיארנו את הפנטזיה של מתנחלי הר חברון לשחזר את ההשתלטות על שטח אש 904א שנמצא 90 קילומטרים צפונה. שם הצליחו המתנחלים לרוקן את למעלה מ-40 אלף דונם שהוכרזו על ידי הצבא כ"שטח אש", מתושביו הפלסטינים, באמצעות סדרת תקיפות אלימות, פריצות דרכים ומאחזים שהוקמו בתוך שטח האש.

בחודשים שחלפו מאז ה-7 לאוקטובר הפנטזיה הזו הופכת למציאות, אבל לא בשום דרך ניסית, אלא באמצעות הפרת חוק, פלישות ואלימות מאסיבית שהמתנחלים מפעילים בגיבוי המדינה: בנוסף לשתי דרכים חדשות שנפרצו יש מאין, מתנחלים שיפצו דרך נוספת שנפרצה בעבר על ידי הפלסטינים ונהרסה בשנת 2018, בעקבות עתירה שמתנחלים הגישו לבג"ץ. חמישה מאחזים חדשים הוקמו מאז ה-7 לאוקטובר. הכל - גם הדרכים וגם חמשת המאחזים החדשים נמצאים בתוך שטח אש 918, שהצבא כזכור טען שהוא זקוק לו לשם "אימונים" ובשל כך בג"ץ אישר לו לגרש משם בין 1,200-2,000 תושבים פלסטינים. עכשיו מסתבר שהצבא דווקא בסדר עם זה שהמתנחלים נמצאים במקום. 

מפת הדרכים והמאחזים החדשים בשטח אש 918

בהמשך, סטרוק אמרה: "ותראו, מה שהספקנו רק בכמה חודשים האלה האחרונים והיד עוד נטויה בעזרת השם ככל שהממשלה הזו תחזיק מעמד, ולא ברור שהיא תחזיק מעמד, לגמרי לא ברור". מכיון שהמתנחלים מבינים שלא ברור כמה זמן הממשלה הזו תחזיק מעמד, מסקנתם היא שבמקביל להקמת מאחזים ולפריצת דרכים צריך גם לגרש מהאזור באופן אקטיבי פלסטינים. זו הסיבה שבשבוע שעבר, בלילה שבין ה3-4 ליולי עשרות מתנחלים ביצעו פוגרום בקהילת הרועים הזעירה ח'אלת א-ד'בע בלב שטח אש 918. השיטה היא להתנפל על קהילה קטנה יחסית, בתקווה לשבור את תושביה וליצור גל של בריחה מכל האזור. ככה הם עבדו במקומות אחרים מיד לאחר ה-7 באוקטובר.