top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

כפתור-עברית.gif

הקצאות רשות המים נחשפות!

"חיבור למים או לתשתיות כאלה ואחרות, בשטח C, יכול להתבצע רק למקומות מוסדרים וחוקיים. ככל שישנן נקודות התיישבות או מקבצי מגורים, יהודים או פלסטינים שמחוברים למים, זה נעשה באופן פיראטי ולא חוקי."
סא"ל אדם אבידן – ראש תחום תשתיות במנהל האזרחי בדיון בועדת החוץ והבטחון בתאריך: 30.5.2922.
 
היום אנו מפרסמים את אחד התחקירים החשובים שעבדנו עליהם במהלך השנים האחרונות: התחקיר עוסק בהקצאות המים אשר רשות המים, מעניקה למתנחלים שמעורבים בהפרת חוק קשה, מתמשכת ולעיתים קרובות גם אלימה. מדובר בהקצאות מים חקלאיות, שבלעדיהן אותם מתנחלים לא היו יכולים להקים עשרות מאחזים לא חוקיים וחוות פיראטיות, ולהשתלט על עשרות אלפי דונם לשם עיבודם או הפיכתם לשטחי מרעה. מדובר בשיטה שמתנהלת לה מזה שנים, במקביל לערוצים נוספים שבאמצעותם המדינה תומכת במפרי חוק, שהם לא פעם אלימים, בגדה המערבית. במקביל, הרשויות הישראליות הורסות באופן שיטתי תשתיות מים של ישובים פלסטינים בשטחי C, בטענה שמדובר בישובים "לא חוקיים. על פי נתוני משרד האו"ם לעניינים הומניטאריים - OCHA המקיים מעקב מדוקדק אחר מדיניות ההריסות הישראלית בגדה המערבית, במהלך חמש השנים האחרונות, ישראל הרסה למעלה מ-270 מבנים ומתקני מים וביוב, המשמשים קהילות פלסטיניות בגדה המערבית, בתואנה שמדובר במבנים "לא חוקיים". 
 
"בתחילת שנת 2007 הוקמה הרשות הממשלתית למים ולביוב במטרה לאחד את סמכויות הניהול והפיקוח במשק המים והביוב תחת גורם מקצועי ממשלתי אחד. רשות המים אחראית על ניהולו, תפעולו ואסדרתו של משק המים והביוב, כאשר המטרה העיקרית - לאפשר מתן שירותי מים וביוב, תוך השמת דגש על אספקת מים בכמות, באיכות ובאמינות מרבית, והכל באופן יעיל, תוך הגדלת הרווחה בת הקיימא של תושבי מדינת ישראל"  (מתוך אתר רשות המים). 
 
אלא שבפועל רשות המים מספקת מים לא רק לתושבי מדינת ישראל, כי אם גם למתנחלים המתגוררים בגדה המערבית שכידוע אינה בתוך גבולות מדינת ישראל. מזה עשרות שנים נוהגת רשות המים לפרסם במהלך כל שנה את "ספר המים", אשר בו ניתן למצוא את פירוט הקצאות המים לא רק לכל ישוב וישוב בתוך מדינת ישראל אלא גם לגבי הקצאות המים לכל צרכן חקלאי ותעשייתי בנפרד. מצב זה היה נכון עד שנת 2017 בכל הקשור להתנחלויות בגדה המערבית. אלא שמשום מה בספרי המים שהתפרסמו מאז שנת 2018, המידע המפורט לגבי הקצאות המים לצרכנים ספציפיים בהתנחלויות, נעלם ברובו. בעוד שהמידע המפורט לגבי צרכנים פרטיים בתוך מדינת ישראל ממשיך להופיע.
 
קצת מוזר, נכון? אבל יש לנו השערה מדוע זה קרה:
מזה עשרות שנים שרשות המים (או הגורמים שקדמו לה לפני הקמתה בשנת 2007), מספקת מים למתנחלים המעורבים בבניית מאחזים לא חוקיים ובהשתלטויות לא חוקיות על שטחים נרחבים בגדה המערבית. כל זאת, גם בניגוד לנהלי רשות המים עצמה, כפי שניתן לראות במסמך של "מתאם פעולות הממשלה בשטחים" מיוני 2016, שכותרות: "נוהל הקצאות מים והכשרות קרקע – בקשות משרד החקלאות". שימו לב לסעיף 5-ד: "בקשות להכשרות שטחים ועיבודים חדשים הנכללים באדמות שאינן אדמות מדינה (כגון: אדמות ווקף, אדמות המצויות תחת נוהל סקר ואדמות פרטיות), לא יאושרו על אף היותן בתחומי חוזי הרשאה....". לכאורה, הדברים ברורים מאוד. אלא ש לנוהל הזה אין שום קשר למה שמתרחש בפועל. לפני מספר שנים נראה שמישהו ברשות המים התעורר פתאום והבין שיש בעיה עם זה. לא, לא אספקת המים לאותם מתנחלים פולשים היא הבעיה, שכן היא נמשכת גם כיום. אלא עם העובדה שרשות המים מדווחת על כך באופן מוצהר מדי שנה ברמת פירוט של חלקי קו"ב מים (קו"ב = 1000 ליטר).
 
הנה מספר דוגמאות מתוך עשרות הממחישות את ממדי הסקנדל:

  • קחו את מאחז 'גבעות עולם' שנמצא מספר קילומטרים ממזרח להתנחלות איתמר, שבו מתגוררת הגב' שרונה רן שבשנת 2017 רשות המים הקצתה לה קרוב ל-111 אלף קו"ב! שרונה רן היא במקרה גם אשתו של אברי רן, מי שעומד מאחורי השתלטויות על מאות רבות של דונמים בבעלות תושבי הכפרים עוורתא ובית פוריכ, שהיה מעורב במקרים רבים של אלימות קשה ביותר כנגד פלסטינים וגם ישראלים.

  • חברת 'ארץ זית שמן' המוכרת יותר בשם 'משק אחיה' היא הגורם המרכזי שמעורב בהשתלטויות על שטחים חקלאיים ממזרח להתנחלות שילה. על אף שכנגד חברה זו תלויים ועומדים לא פחות משישה צווי פינוי בגין פלישות למאות דונם בבעלות פלסטינים, רשות המים הקצתה להם בשנת 2017 קרוב ל-100 אלף קו"ב.

  • למאיר ברג שרשום כתושב ההתנחלות פסגות, הקצתה רשות המים בשנת 2017 קרוב ל-17 אלף קו"ב. מאיר ברג הוא אבא של יעקב ברג המייסד והמנכ"ל של יקב פסגות שמעורב בהשתלטות ישירה על כ-80 דונם של אדמות פרטיות סביב ההתנחלות פסגות. 

  • לאיתמר וייס תושב ההתנחלות אלון מורה (שעובד גם כשכיר בחברת משק אחיה) הקצתה רשות המים בשנת 2017 קרוב ל-12 אלף קו"ב. אלא שהכרמים שאותם משקה וייס, כמו גם היקב שלו, מצויים על קרקעות בבעלות פרטית שאליהן הוא פלש. 

  • יהושפט תור מי שהקים את 'חוות מעון', אחד המאחזים הלא חוקיים האלימים ביותר בגדה המערבית, קיבל מרשות המים בשנת 2017 "רק" מעל ל-9,000 קו"ב מים, עבור עדר צאן גדול שהוא מגדל במקום. 

 
המידע שאנו מביאים כאן לראשונה, מתייחס לשני העשורים האחרונים בקירוב שכן אנו לא הסתפקנו בספרי המים שנמצאים באתר רשות המים הכוללים את השנים 2010-2022, וטרחנו והשגנו את ספרי המים הקודמים  שמתייחסים לתקופה משלהי שנות ה-90 ועד שנת 2009.
 
רשות המים אינה לבד כמובן בסיפור הזה של תמיכה במתנחלים מפרי חוק. באוקטובר 2018 חשפנו בעיתון 'הארץ' את מעורבותה העמוקה של 'החטיבה להתיישבות' בהענקת משכנתאות למתנחלים המעורבים בבנייה לא חוקית ובהשתלטות אלימה על קרקעות בקנה מידה נרחב. את התחקיר המלא תוכלו לראות אצלנו באתר
 
קישור לכתבה בזמן ישראל: https://bit.ly/3VHodfJ
 

bottom of page